Új számlázási szabályaink vannak

2010.01.19. 07:41 Módosítva: 2010.01.19. 07:55
A Pénzügyminisztérium december végén módosította a számla, az egyszerűsített számla és a nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint a nyugta adását biztosító pénztárgép és taxaméter alkalmazásáról szóló PM-rendeletet, és új szabályokat hozott a számlázás és számlaadás terén - hívja fel a figyelmet a Deloitte.

A számlázást érintő egyik lényeges, kedvező változás a számlapéldányok sorszámozásában történt. A számlázó programra vonatkozó jelenleg hatályos szigorú rendelkezések értelmében a számlapéldányok egymás utáni nyomtatása során az egyes példányokon fel kell tüntetni azok sorszámozását. Amennyiben a nyomtatás több példányos és összeszerelt, előnyomás nélküli papírra történik, akkor azt az információt kell feltüntetni, hogy a számla összesen hány példányban készült.

A szigorú előírások alkalmazását, amelyek jelentős nehézséget jelentenek számos külföldi székhelyű társaság számára, már az Európai Bizottság is kifogásolta. Így aztán áprilistól a számlázó programnak a számla adattartalmának papírra nyomtatása során csupán azt kell biztosítania, hogy a számla eredeti és másolati példányai egymástól megkülönböztethetők legyenek, és hogy a számla eredeti példányként csak egy példányban legyen nyomtatható – ismerteti Veszprémi István, a Deloitte Zrt. adópartnere.

A kedvező változásnak köszönhetően a jövőben nem lesz szükség bonyolult számlatechnikai, illetve informatikai megoldásokra a számlapéldányok sorszámozása kapcsán. A változás következtében azonban felmerülhet a kérdés, hogy a korábbi szigorú előírások  összeegyeztethetők voltak-e az uniós előírásokkal – jegyzi meg a szakértő.

A számlázást érintő további újdonság a számlázó program dokumentációjában, hogy már nem kizárólag a számlázó program készítője, hanem annak átalakulása, megszűnése esetén jogutódja is nyilatkozhat a számlázó program jogszabályi rendelkezéseknek való megfelelőségéről.

Az elektronikus archiválást érintő változás, hogy az adóalanyoknak január 1-je óta lehetőségük van a papíralapon kibocsátott számláikat elektronikus úton megőrizni. Az eddigi előírások meglehetősen szigorú feltételekhez, fokozott biztonságú elektronikus aláírás és minősített szolgáltató által kibocsátott időbélyegző alkalmazásához kötötték az elektronikus archiválást.

Részben egyszerűsödnek, részben rugalmasabbá válnak a papír alapon kibocsátott számlák elektronikus archiválására vonatkozó szabályok is. Az új rendelkezések a digitális archiválás szabályairól szóló GKM-rendelet elveivel összhangban alternatív megoldások számára is teret nyitnak. A módosító rendelet szerint a számítástechnikai eszköz útján előállított és papírra nyomtatott számla kibocsátónál maradó példánya – papírra nyomtatás helyett – elektronikus adatállományként is megőrizhető, feltéve, hogy a megőrzés legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátott dokumentum létrehozásával, vagy akkreditált tanúsító szervezet által kiállított tanúsítvánnyal hitelesített zárt rendszer alkalmazásával történik.

A más helyetti számlázás előírásaiban is pozitív változásokat eredményez a jogszabály-módosítás. Amennyiben a számlakibocsátás átvállalását nyomdai úton előre előállított számlával teljesítették, úgy a számlatömböt is vissza kellett juttatni a számlakibocsátásra eredetileg köteles fél részére.

A számlakibocsátásra kötelezett meghatalmazottjára vonatkozó különös szabályokban az a változás történt, hogy a jövőben a számlakibocsátásra kötelezett meghatalmazottja csupán a számlanyomtatvány egy másolati példányát lesz köteles eljuttatni a számlakibocsátásra kötelezettnek.

Az áfatörvény januártól számlaként ismeri el a Közösség más tagállamában nyilvántartásba vett adóalanyok által kibocsátott, ügylet teljesítését tanúsító olyan okiratot is, amely tartalmában megfelel a nyilvántartásba vétel tagállamának joga szerint a számlára vonatkozó közösségi áfa-előírásoknak. A rendelet módosítása szerint ezekre a bizonylatokra nem kell a PM-rendelet előírásait alkalmazni – hívja fel a figyelmet a Deloitte.