További magyarázat kell Sávoly-ügyben
További Magyar cikkek
Múlt hét csütörtökön lemondott a sávolyi projekt koordinálásáról a Balatoni Fejlesztési Tanács elnöke, majd pénteken az MFB és a gazdasági tárca bejelentette, nem köt szerződést a beruházóval a MotoGP-pálya megépítésére. A tisztázatlan kormánytámogatás felfüggesztését követelő civil szervezetek üdvözlik ezen bejelentéseket, ugyanakkor felhívják a figyelmet arra, hogy a beruházással kapcsolatos dokumentumok nyilvánossága továbbra sem biztosított, illetve továbbra is válaszokra várnak az eddigi döntések hátterével kapcsolatban.
A sávolyi Moto GP beruházással kapcsolatos kormánydöntés átláthatóságát szorgalmazó civil szervezetek - a TASZ, a K-Monitor, a Transparency International és a Freedom House - értékelik, hogy a kormány nem kockáztatja az adófizetők pénzét egy, a Pénzügyminisztérium által jogilag és gazdaságilag is kockázatosnak ítélt befektetésben. Ugyanakkor felhívják a figyelmet arra, hogy csupán a hitelszerződés felfüggesztésével a kormányzati döntéshozatal átláthatósága nem javult. A beruházás támogatását jelentő kormánydöntést megalapozó indokok továbbra sem publikusak.
Az esetleges politikai befolyással kapcsolatos feltételezések tisztázása érdekében a szervezetek továbbra is fontosnak tartják a vonatkozó, tavaly októberi kormányülés jegyzőkönyvének és hanganyagának nyilvánosságra hozatalát. Tekintettel arra, hogy az ügyben közérdekű adatok megismerése iránt TASZ-adatkérés törvényes adatközlés-megtagadási határideje lejárt, a civil szervezetek bíznak abban, az illetékesek kiadják a kért dokumentumokat.
A civil szervezetek az egymásnak ellentmondó kormányzati nyilatkozatok miatt arra kérik a kormányt, hogy tisztázza, mi volt a szerződéskötés elhalasztásának az oka, valamint továbbra is magyarázatot várnak arra, miként dönthetett a kormány tavaly októberben a projekt támogatásáról a Pénzügyminisztérium szakvéleményével teljes mértékben ellentétesen.
„A civil szervezetek végig a kormányzati döntéshozatal miértjeire keresték a válaszokat – és keresik azóta is, mivel az MFB, az illetékes miniszter és kormánybiztos eddigi nyilatkozataiból nem derült ki, pontosan miért döntöttek végül negatívan az állami óriáshitelről, de az sem világos, korábban miért kapott zöld utat a beruházás támogatása a pénzügyminisztérium elutasító szakvéleménye ellenére“ – kommentálta a múlt heti fordulatot Dénes Balázs, a TASZ elnöke.
"Az eset nemcsak a kormányzati döntések átláthatatlanságára hívja fel a figyelmet, hanem olyan intézmények gyengeségére, mint a közérdekű bejelentők védelme" - mondta Alexa Noémi. A Transparency International igazgatója szerint több hasonló nagyságrendű és hasonlóan átlathatatlan ügy időben napvilágra kerülhet, ha a lehetséges visszaéléseket a bennfentes információgazdák - megfelelő védelem mellett - még a visszavonhatatlan döntések előtt megosztják a nyomozati szervekkel.
A Grupo Miltonnak még nem szóltak
Sem a fejlesztő Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft., sem pedig a versenyek jogtulajdonosa, a Dorna nem kapott még értesítést a Magyar Fejlesztési Bank (MFB), és a bank fölött a tulajdonosi jogokat gyakorló Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) múlt pénteki döntéséről, amely szerint nem kötnek hitelszerződést a beruházóval a Sávolyra tervezett magyarországi MotoGP pálya megépítésére - mondta Kovács Bence János kedden az MTI-nek.
A döntésre először a jogtulajdonosnak kell reagálnia, hiszen neki van szerződése a versenyre, amelynek így nem lesz helyszíne, a SMF Kft. pedig - a hivatalos értesítést követően - tervezi meg a következő lépését - tette hozzá a beruházás előkészítésében közreműködött Grupo Milton csoport vezetője. A múlt heti döntés arra vonatkozott, hogy az MFB nem folyósítja a tervezett 15,3 milliárd forintos hitelt. A jogdíjakat azonban továbbra is biztosítaná a kormány, ha a pálya más, nem állami finanszírozási konstrukcióban megépül - ez 10 évre 20 milliárd forintos kiadást jelent - jelentették be pénteken az MFB és a minisztérium.
Kovács Bence János úgy vélte, hogy mindenképpen lesz Balatonring, de nem tudja, hogy milyen formában és hogyan épül meg. A WCM nevű társaság - amelynek meghatározó tulajdonosa a spanyol Sedesa -, a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft.-n keresztül a pálya infrastruktúrájába eddig 5,3 milliárd forintot ruházott be.
Arra a kérdésre, hogy nem túl drága-e a versenypálya, azt válaszolta, hogy a terv beárazott költségvetését eddig senki nem vonta kétségbe. Az MFB pedig utólag finanszírozta volna a beruházást, így az elkészült szakaszok teljesülését a bank által felkért cég igazolta volna.
Kovács Bence János hangsúlyozta: a politika akadályozta meg a pálya idei megépítését, köztük a Lehet Más a Politika nevű párt, amelyhez civil szervezetek is csatlakoztak.