Hogyan bukjunk kevesebbet a drága benzinen?
Ha használjuk az autónkat és van befektethető pénzünk, adódik néhány lehetőség, hogy ellensúlyozzuk az üzemanyag-áremelkedésből fakadó veszteségeinket. Tökéletes befektetési termék, ami kifejezetten a magyar benzinár emelkedését ellensúlyozná nincsen, de a Napi által megkérdezett szakértőknek azért volt néhány ötletük.
Először is nem árt meghatározni, mekkora veszteségünk keletkezik az áremelkedéssel. Egy átlagosnak tekinthető autós, aki használja is járművét mintegy 400 ezer forintot költ egy évben tankolásra (átlag havi két tankolással számolva). Ezen a bázison egy további, évi 20 százalékos emelkedés (amire az elmúlt egy évben volt példa) 80 ezer forint többletköltséget okoz. Ezt egy 400 ezres befektetéssel próbálhatjuk meg ellensúlyozni, amennyiben attól tartunk, hogy a folyamat nem ért véget, és még sokkal rosszabb idők jönnek.
Olaj vagy Mol?
A benzinárnak van egy jelentős része (áfa, jövedéki adó), amit nem lehet lefedezni. Amit egyáltalán le lehet kereskedni, az az európai olaj jegyzésár, és a forint-dollár árfolyam - mondta Kuti Ákos az Equilor vezető elemzője. Közvetlenül kereskedhető az amerikai olaj meg a benzin is, de ez nem pontosan követi az európai jegyzéseket. Az egyes olajfajták közül így célszerű a Brentet választani, a magyar árképzés ugyanis erre alapul. A sokkal könnyebben elérhető amerikai WTI viszont mostanában eléggé le van maradva a Brent mögött: míg korábban a WTI volt drágább, jelenleg a 101 dolláros amerikai jegyzéssel szemben a Brent hordója 116 dollár.
Gondot okozhat azonban a méretnagyság. Az Equilor Traderben a legnépszerűbb határidős olajkontraktus egy egysége ezer hordóra vonatkozik, ami mintegy 130-szorosa az előbb említett fogyasztó éves felhasználásának. Léteznek azonban kisebb egységek is, egy olaj CFD-nél például 25 hordó a legkisebb kötésegység, ami már csak 4000 liter üzemanyagnak felel meg, vagyis 3-4-szerese a kalkulált éves elfogyasztott mennyiségnek.
Nem szabad elfelejteni, hogy egy ilyen ügylettel részben ugyan fedezni lehet a kockázatot, ugyanakkor új kockázatot vállal a befektető, csakúgy mint a legkézenfekvőbbnek tűnő fedezeti befektetéssel, a Mol-részvény vásárlással - hívja fel a figyelmet Kuti.
Tankolj itthon, az jó a Molnak!
"Ifjú bróker koromban még csináltunk olyat, hogy Mol részvényt vettünk a magas benzinár ellensúlyozására, majd mindig igyekeztünk Mol-kútnál tankolni" - emlékszik vissza Varjú Péter az Erste üzletkötője.
Az üzemanyag árképzése azonban olyan, hogy a nagykereskedelmi árrés kétszer akkora, mint a kiskereskedelmi, így igazán nem is kell feltétlenül Mol-kútnál tankolni ahhoz, hogy a Molnak "jó legyen". A magyar kutak döntő többsége ugyanis a Mol finomítóiból kapja a benzint, így a nagykereskedelmi árrésen keresztül a magyar olajtársaság mindenképpen profitál.
Az elmúlt években a Mol tevékenységén belül egyre inkább emelkedett a kitermelés aránya a finomítással szemben, így az emelkedő nyersanyagárak azonnal jelentkeznek a részvény árfolyamában is - vélekedett Varjú Péter. A helyzetet jól jellemzi, hogy nemrég egy elemzés Massive Oil Leverage (MOL) címmel jelent meg a magyar társaságról.
Mikor lesz 200 dollár?
Persze az üzemanyag-eladás, vagyis az olaj benzinné finomítása egyre kevésbé nyereséges az olajtársaságok számára. Ahogy az olajár egyre magasabb, a finomítói árrés egyre csökken - hívja fel a figyelmet Pletser Tamás, az ING olajipari elemzője. A szakember különösnek tartja, hogy még mindig tud emelkedni az olaj a líbiai hírekre. A piac nyugodtan számolhatna azzal, hogy a líbiai termelés legalább három hónapra úgy ahogy van, ki fog esni a világpiacról.
Más kérdés, ha az arab népmozgalmak továbbterjednek. A március 11-re beharangozott szaúd-arábiai tüntetéseknek már jóval nagyobb hatásuk lehetne az olajárra, hiszen az ország kitermelése 9 millió hordó naponta, és exportja ötször akkora, mint Líbiáé. Itt egy átmeneti összetűzés is azonnal tíz dolláros ugrást okozna az árfolyamban, egy tartósabb nyugtalanség pedig 200 dolláros olajárat eredményezne - vélekedett Pletser.
Varjú Péter szerint egy hosszú távú befektetéssel szemben érdemesebb megpróbálni egy-egy gyors áremelkedést meglovagolni. Erre a Mol részvényén kívül - amelynek árfolyamában azonnal megjelenne az olaj megugrása - a budapesti tőzsén is kapható olaj-certifikátok jó lehetőséget biztosítanak. Az Erste által jegyzett certifikátoknak van tőkeáttételes és sima verziója is, árjegyzésüket egy robot végzi Bécsben, vagyis mindig követi a piaci árat és a megfelelő likviditás is megoldott. Itt a méret sem okoz gondot, a tőkeáttétel nélküli termék ára 1200 forint.
Alternatívák: napelem helyett gázüzem
Pletser egyébként úgy véli, egy magánfogyasztó által felhasznált mennyiség olyan kicsi, hogy a fedezeti ügyletnek nincs gyakorlati jelentősége, inkább csak pszichés hatása lehet. Akkor már bölcsebb a benzin üzemű autó átállítása autógázra, igaz ez a mélygarázsokban való parkolást kizárja, egyébként viszont jelentősen csökkenti az üzemanyagköltséget.
Kézenfekvő lehetőségnek tűnik az alternatívenergia-szektorba való befektetés. A napenergia, geotermia, alternatív autóipari fejlesztések jellemzően elég drágák, így akkor éri meg velük foglalkozni, ha az olaj ára magas. Pletser szerint azonban ezek a befektetések sem fognak feltétlenül jól hozni csak a magas olajár miatt. A napelemgyártók termékeire például van kereslet, ám akkorát estek a késztermékárak a nagy verseny és a technológiai fejlődés miatt, hogy ezen cégek nyereségessége nem nőtt igazán.
Nagyot kaszálni azon a cégen lehetne, amelyik megoldaná az energia tárolásának problémáját. Ezzel a különböző akkumulátorgyártók próbálkoznak, de igazi áttörést mindeddig nem értek el. Varjú hozzátette: érdemes fél szemmel az alternatív olajcégeket figyelni, ilyen magas olajárnál már megéri ugyanis az egyébként nehezebben kitermelhető készleteket is felszínre hozni, ami ezeknek a cégeknek a szakterülete.
Miért drága az olaj?
Ugyan az észak-afrikai népmozgalmak sokat lendítettek az árfolyamon, a magas árat inkább a nagyon intenzíven emelkedő kereslet okozza - figyelmeztet az ING elemzője. Tavaly nagyon erős volt a keresletnövekedés, 20 éve nem nőtt ilyen mértékben a világ felhasználása.
Főleg Kína, India fogyasztott sokat, de a világ leginkább energiazabáló gazdasága, az USA is növelte felhasználását. A fogyasztás 70 százalékáért a közlekedés felelős, és biztos lesz egy olyan pont, ahol a kereslet elkezd gyengülni. A 100 dollár fölötti ár a régiónkban már okoz gondokat, Törökországon kívül az egész régiónkban arról érkeznek jelzések, hogy a kereslet kezd visszaesni - mondta Pletser. Előbb a háztartások fogyasztása csökken, majd mindez kihat a GDP-re és utána - mivel kevesebb árura van szükség - a szállításra is.