Sztrájkolnak a Malév-pilóták szerda délelőtt

2011.03.23. 07:01 Módosítva: 2011.03.23. 10:14

Frissítés: Szerda délelőtt tízkor megkezdődött az előzetes bejelentett kétórás figyelmeztető sztrájk. A szakszervezet tájékoztatása szerint a munkabeszüntetés teljes támogatottságú, csak a menedzser pilóták nem vesznek részt benne.

Róna Márta, a Malév kommunikációs igazgatója az MTI-nek azt mondta: a figyelmeztető sztrájk nem okoz járatkiesést, így a légitársaságot nem éri anyagi kár, és nagy valószínűséggel a munkabeszüntetés miatt járatkésés sem lesz.

Az előzmények

A Malév pilótáinak többsége szerdán figyelmeztető sztrájkot tart 10 és 12 óra között, mivel a keddi tárgyaláson sem sikerült megállapodniuk a légitársaság vezetésével - mondta a Napi Gazdaságnak Óvári Tamás, a Hunalpa - Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének elnöke. Az MTI hétfői híre szerint a figyelmeztető sztrájk várhatóan egy-két járatot érint, de több repülőnél is elképzelhető 5-10 perces késés; a szakszervezet szándéka nem a károkozás, hanem a figyelemfelhívás.

A Budapest Airport honlapja szerint a szerdai kétórás munkabeszüntetés idején egyetlen Malév-járatnak, a 11.30-kor Moszkvába induló gépnek  kellene elindulnia Ferihegyről. Emellett némi késés esetén a 9.55-ös madridi gép utasai járhatnak pórul, ha annak pilótája is sztrájkolni akar. Arról, hogy hány Malév-gépnek kellene külföldi reptereken felszállniuk ebben a két órában, nincs információnk.

A szakszervezet a hétfői hír szerint a pihenőidők szabályozásában nem tud megegyezni a munkáltatóval. A Malév szeptemberben még elfogadta a szakszervezet követelését, hogy a pihenőidő az uniós rendeletben meghatározott minimumnál egy-két órával hosszabb legyen. Most azonban a Malév ragaszkodik a minimális hosszúságú pihenőidőhöz, ami Óvári Tamás szerint már a repülés biztonságát is veszélyeztetheti. Vita van az éjszakai szolgálat korlátozásáról is a munkaadó és a munkavállalók között.

Kis közeledés

Egyik kérésükben, a szezonális munkavállalók alkalmazásában talán valamilyen kompromisszumot mutat a Malév vezetése - idézi a Napi Gazdaság Óvári Tamást -, több pontban viszont semmilyen engedményre nem hajlandó a cég. A légitársaság tehát hajlik arra, hogy mindaddig ne hozzanak külföldi pilótákat a Malévhez, amíg van magyarországi munkavállaló.

A pihenőidővel kapcsolatos szabályozásban azonban nincs közeledés. A jelenlegi gyakorlat lehetőséget ad arra, hogy a pilóták egy héten két teljes éjszakát dolgozhassanak és két éjszakába nyúló (vagyis 22 óra utáni) műszakot végezzenek. A Malév azt szeretné elérni, hogy egy héten belül minden éjszakára beoszthassák a repülőgépek vezetőit. Ha ez ügyben nem sikerül dűlőre jutni, akkor pénteken 10 órától általános sztrájk kezdődhet, ami addig tart, amíg nem sikerül megállapodni