Mégis elnököt cserélt a Malév
További Magyar cikkek
A tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) javaslata alapján Berényi János lesz a Malév új elnöke és Gergely Máté is az igazgatóság tagja lesz, miután a mai közgyűlésen visszahívták a Winkler Jánost, Martin Gauss vezérigazgatót, Bienerth Gusztávot, és Parragh Lászlót. Tag marad Kamarás Zoltán és a kisebbségi tulajdonos delegáltjaként Anatoly Ballo és Anatoly Deloveri is. Az új elnök és a tagok megbízatása öt évre szól.
Gauss és a bérplafon
Az igazgatóságból távozó Martin Gauss május végéig marad malévos, aztán az egész légitársaságot elhagyja. A vezérigazgató azért mondott le, mert nem tudtak megállapodni az új személyi alapbéréről. Erről azért kellett tárgyalni, mert az állami vállalatoknál a kormányváltást követően bérplafont vezettek be, márpedig az MNV "mind a saját munkavállalói, mind a rábízott vagyoni körébe tartozó gazdasági társaságok vezetői esetében követi a bérplafonra vonatkozó elvi szabályozást". A távozó vezérigazgató május 31-ig aktívan részt vesz a Malév Zrt. irányításában.
Korábban cáfolták
Winkler távozásáról is már felröppentek sajtóhírek, a légitársaság azonban akkor cáfolta, hogy Winkler János lemondana a Malév igazgatóságában betöltött elnöki posztjáról; a Malév-szóvivő azt mondta, ilyen kérdéssel nem foglalkozott a közgyűlés.
Megújult a Malév felügyelő bizottsága is. Az MNV javaslata szerint az új elnök Lendvai Magdolna, új tagja pedig Kis Krisztina. A bizottság tagja marad Balla Mihály, Kazatsay Istvánné és Osztrovszky Krisztina. Az új elnök és az új tagok megbízatása öt évre szól.
Nem szavazták meg az üzleti tervet
A Malév közgyűlésén újra napirendre került a társaság 2011. évi, átdolgozott üzleti terve, amit a közgyűlés továbbra sem szavazott meg, melynek indoka, hogy a légitársaság jövőjének rendezése folyamatosan napirenden van, a közeljövőben stratégiai döntések meghozatala várható, áll a társaság közleményében.
A Népszabadság úgy tudja, a 2009-es rekordveszteséghez képest valamelyest javíthatott a tavalyi évben eredményein a Malév. A lap információi szerint az MNV és a Malév 20 milliárd forint körüli veszteséggel számol 2010-re a mérleg szerinti eredmény szintjén, de ennél is fontosabb, hogy működési szinten is csökkenhetett a veszteség, köszönhetően a költségcsökkentési intézkedéseknek.
Állami segítség a Malévnak
Eddig kétszer vitt véghez tőkeemelést a Malévban az állam. Először február végén jutott 25,3 milliárd forintnyi állami tőkéhez a Malév készpénz, illetve adósságkonverzió formájában. Ebből 20,7 milliárd forintot készpénzben teljesített az állam, amelynek nagy hányadát rögtön az adótartozás kiegyenlítésére fordította a légitársaság és ezzel elérhetővé váltak az Eximbank hitelei. A következő tőkeemelésre októberben került sor, ekkor összesen 14,7 milliárd forint értékben, amelyből 9,4 milliárd forintot tett ki a hitelkonverzió, 5,3 milliárd forintot pedig készpénz.
A 2009-es 24,4 milliárd forintos mérleg szerinti veszteség után 2010-re 20 milliárd körüli veszteséggel kalkulál az MNV és a Malév, bár ez a szám még az egyszeri tételek miatt változhat.
Fontosabb viszont, hogy a költségcsökkentési intézkedéseknek köszönhetően működési szinten is sikerülhetett faragni a veszteségből az előző évi közel 18 milliárd forinthoz képest.
Fellegi Tamás nemrég az Inforádiónak adott interjújában elmondta, hogy az orosz féllel folytatott tárgyalások hangulata némileg hűvösebb volt. Az orosz fél szerint ugyanis a Malév helyzete a magyar kormány problémája, Budapest viszont úgy látja, hogy a légitársaság egy orosz tulajdonos döntése alapján, orosz banknak adósodott el, a sorsát tehát nem lehet csak magyar problémaként kezelni.