Nem lehetünk biztosak abban, hogy a magyar és az európai autóipar túl van a válságot követő stagnálás időszakán - jelentette ki Urbán László, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese a Joint Venture Szövetség keddi autóipari konferenciáján. Ezt bizonyítja, hogy tavaly az ideálisnak tekinthető 400 ezer helyett csak mintegy negyvenezer járművet adtak el Magyarországon, írja a Napi Gazdaság.
A Magyar Suzuki Zrt. válság előtt 2008-ra fejlődött 300 ezres kapacitású gyárrá, hatezer fős létszámmal, ám a krízis okozta keresletzuhanás miatt azonnali beavatkozásra volt szükség. A heti termelési időt 120 óráról 80-ra vették vissza, részben csoportos létszámleépítéssel 2008 novemberében közel másfélezer dolgozótól váltak meg, majd a robotizálás és az automatizálás fejlesztésével további ezer fős csökkentésre került sor. Jelenleg 3400-an dolgoznak az üzemben úgy, hogy miközben az adminisztratív munkakörökben foglalkoztatottak száma gyakorlatilag nem változott, a gyártásban dolgozókét a felére csökkentették.
Jelenleg az éves 170-180 ezer autó gyártása a kapacitások 60 százalékos kihasználtságát jelenti, ám a hatákonyságjavító intézkedéseknek köszönhetően 70-75 százalékot, azaz 210-220 ezres darabszámot is tudna teljesíteni a jelenlegi gárda - ha volna megrendelés.
Ami a Japánt ért természeti katasztrófa hatásait illeti, az országban a motor- és motorkerékpár-gyárak jelenleg sem termelnek - derült ki Urbán előadásából. Az Esztergomban beépített motorok több mint 90 százaléka Japánból érkezik, a gyárnak a földrengés idején egyhavi készlete volt, további egy hónapra elegendő hajtáslánc volt pedig úton, teherhajókon.
Urbán szerint a Magyar Suzukinál meggyőződésük, hogy hamarosan helyreáll a termelés Japánban, mert az üzemek a földrengés epicentrumátől félezer kilométerre találhatók. Veszélyt jelent ugyanakkor, hogy a katasztrófa sújtotta területeken számos beszállító található. Egy autó nagyjából húszezer alkatrészből áll, közöttük bármikor akadhat olyan elektronikai összetevő, ami Japánból érkezik, de adott esetben mégsem tudják szállítani.
Az összesen 370-380 beszállító közül - egyet kivéve - nem érkezett vészjelzés, de a helyzet kicsit olyan, mint egy időzített bomba, hiszen ha alkatrészhiány lép fel, le kell állítani a termelést - fogalmazott Urbán. Hozzátette: remélik, hogy ez végül nem következik be, hiszen nagyon nehéz hirtelen máshol elkezdeni gyártatni az alkatrészeket, így csak az lehet a megoldás, hogy Japánban helyreáll az élet, a termelés.