Bár néhány szállodában nem várt bevételt hozott az, hogy néhány vendég a Malév leállása miatt kényszerűen meghosszabbította itt tartózkodását, az általános tapasztalat inkább kedvezőtlen: már lefoglalt szobákat, éttermi szolgáltatásokat mondtak le. A helyzet hasonlíthat a néhány éve, a vulkáni felhő miatt elrendelt légtérzárlathoz kapcsolódó állapothoz, amikor néhány hét alatt, milliárdokban mérhető veszteség érte a turisztikai iparágat, olvasható Az Utazó magazin összeállításában.
A lapnak Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége egyik igazgatósági tagja azt mondta: reméli, villámgyorsan feláll egy új, nemzeti légitársaság, amely „képes lesz töretlenül továbbvinni azt a pozitív imázst, ami az évtizedek alatt a Malévról, hazánkról kialakult külföldön”, de szerinte bármilyen gyors is lesz ez, „az elkövetkező hónapokban a vendégéjszakák száma két számjegyű mértékben, rohamosan zuhanni fog”.
Géher Zoltán, a négycsillagos Continental Zara Hotels vezérigazgatója szerint a szállodaipart érintő veszteség nyilvánvaló, már konkrét károkról is beszámolt, ami a Malév leállása miatt érté őket:: egy keddre szóló csoportos megrendelést mondtak le, de emellett egyesével is mondogatják le a vendégek a szállásfoglalásokat. Köztük olyanok is, akik a Malév leállásának napján érkeztek volna. Hogy a már részben kifizetett szobák árát vissza kell-e fizetni, vagy a helyzet vis majornak számít, amire külön szabályok érvényesek, még nem világos, a szállodások tanulmányozzák a lehetőségeket. A Zara Hotels sajátos problémája, hogy – a Magyar Turizmus Zrt. révén, több más szállodához hasonlóan – a Malév volt a legfontosabb partnerük a marketing-tevékenységben: bartermegállapodás keretében külföldi újságírók, utazási irodák képviselői érkeztek a szállodákba. Géher szerint nemigen lehet abban reménykedni, hogy akár a szomszéd országokból hazánkba irányuló turizmus átvált az autós közlekedésre, nem csak a benzinárak, de a kényelmetlenségek miatt sem.
Annak ellenére, hogy bevételeik kilencven százaléka a charter utazásokból ered, mégsem kerültek bajba a Malév leállásával, mondta Zám Tibor, a Best Reisen utazási iroda cégvezetője, ugyanis erre az évre, előrelátásból, nem szerződtek a Malév-charterre. A szakember szerint így is helyrehozhatatlan, pótolhatatlan veszteséget szenvedett az ország, mert a nemzeti légitársaság külföldiek milliói számára az első találkozást jelentette Magyarországgal, egy jól működő, világszínvonalú szolgáltatás révén, ami a nemzeti imázs része volt.
A hivatalos kommunikáció hiányosnak tűnik, abban rendre megjelennek olyan elemek, amelyek harmadik személyek, utazási irodák, bankok felé terelik a költségviselést, holott nyilvánvaló, hogy az egyik napról másikra elhatározott teljes leállásért, az összes járat törléséért, és az ebből eredő kötelezettségekért és károkért kizárólag a Malév Zrt.-t, és nem a vele kapcsolatban álló utazási irodákat terheli a felelősség, mondta a lapnak Szvoboda János, a Neckermann cégvezetője. Szerinte nagy különbség van, hogy légi szállítási szolgáltatást is tartalmazó utazási csomagról kötöttek-e szerződést, vagy csak repülőjegyeladásról. Az viszont biztos: nincs olyan alap, amely az utazásszervezők ennek kapcsán felmerülő költségeit, kárait megtérítené.
A Tensi honlapján biztosítja ügyfeleit arról: mindent megtesz, hogy valamennyi érintett ügyfelének segítséget nyújtson. Ezt azonban behatárolja, hogy a Malév-kárról szóló kormányrendelet nem foglalkozik a 3 napon túli indulásokra érvényes repülőjeggyel rendelkező ügyfelek foglalásaival, ezért „az utazási irodák várják a Malév és a IATA (Nemzetközi Légifuvarozók Szövetsége) tájékoztatását és iránymutatását”. Az biztos, hogy „a már kiállított jegyek esetében csak felvilágosítást tudunk adni. Módosítani, visszatéríteni nem tudjuk azokat”.
Tarnóczy Barna szerint „pillanatnyilag teljes a zűrzavar, a helyfoglalási rendszerekben a magyar irodákat lekapcsolták a Malév rendszeréről, így semmivel sincs több információjuk, mint az utasoknak”. A Tensi vezetője szerint „a leállást gondosabban kellett volna előkészíteni, a helyzet kezeléséhez nagyobb személyzetet kellett volna biztosítani”.
A városnéző járatokkal, reptéri transzferekkel foglalkozó Eurama Kft. ügyvezető igazgatója, Weber Mario azt mondta a lapnak: nemcsak az a kérdés mi a közvetlen kár – amit az első napokban lemondott utak jelentenek –, hanem az is, milyen veszteségeket okoz az, hogy akik most jöttek volna Magyarországra, most egy időre törlik útinaptárukból hazánkat. Az üzletemberek, befektetők esetleges elmaradása mellett akár egyes kongresszusok is veszélybe kerülhetnek azzal, hogy a megrendelők bizonytalannak láják a magyarországi utazást.
A turizmust ért egyik legnagyobb veszteség az országimázson esett újabb folt, ért egyet ezzel Kovács Balázs, a Danubius Hotels Zrt. értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese is . A szakember ugyanakkor úgy látja: a szakma vesztesége lényegesen kisebb lesz, mint a vulkáni hamu idején elszenvedett kár, ami csak a szállodáknak közel 300 milliós kiesését okozott. A Malév leállás utáni közvetlen veszteség a hét közepén lesz látható, írja a turisztikai magazin.