Malév-csőd: százezrek bukhatják pénzüket
További Magyar cikkek
Alaphelyzetben a légitársaság felelőssége a kárpótlás, azonban a Malév felszámolásából nem sok pénzre számíthatnak a bajba jutott utasok. Az értékesített Malév-jegyek 80 százalékát, mintegy 11 milliárd forint értékben különféle utazási irodák adták el, ők viszont biztosan nem fognak semmilyen visszatérítést vagy kárpótlást adni – derült a parlament fogyasztóvédelmi bizottságának ülésén.
A Malév csődje kapcsán több tízezer kárpótlási igény érkezett hazai és külföldi károsultaktól a különböző fogyasztóvédelmi szervezetekhez, valamint a Malévhoz és az államhoz. A jegyvisszatérítés és az esetleges kárpótlás azonban hiába fog viszonylag sok csatornán zajlani, úgy tűnik, hogy nagyon sok utas nem fog kapni semmit.
Először is megnyugodhatnak, akik bankkártyával vettek jegyet. Nekik annyi dolguk, hogy az összes jegyvásárlást igazoló és ahhoz kapcsolódó dokumentummal elmennek a kártyakibocsátó bankjukhoz, ahol akár néhány napon, de legkésőbb három hónapon belül hozzájutnak a jegy árához, biztosított mindenkit a Bankszövetség.
A Malév részéről elmondták, hogy a IATA-nál (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) befagyasztották a számláikat, amiből várható még valamilyen mértékű kárpótlás az utazási irodákon keresztül vásárlóknak. Azonban a Malév felszámolásától nem érdemes túl sokat remélni az utasoknak, hiszen egyrészt alig maradt vagyona a társaságnak, másrészt az utasok kártalanítása csak a sokadik helyen szerepel az eljárásban.
Ha más légitársaság járatai is érintettek az utazásban, akkor mindig az a légitársaság a felelős a megvalósításért, akinél a jegyet vették. Azaz nem kell aggódniuk azoknak, akik mondjuk a CSA-nál vettek jegyet Budapest-Barcelona járatra prágai átszállással, hiába Malév gép vitte volna őket Prágáig. Akkor vannak csak bajban, ha a Malévnál vették a jegyet.
Kiderült emellett, hogy a kormányrendelettel a Malév károsultaknak elkülönített kétmilliárd forint nem a jegy árának visszatérítésére vonatkozik. Ebből azok költségeit fogják fedezni, akik a Malév leállása dacára eljutottak más módon a kívánt helyszínre, valamint azokét, akiket külföldön, hazautazás előtt ért a Malév-csőd.
Azt még mindig nem lehet tudni, hogy hány károsultra lesz elég pénz, azért sem, mert a Malév sem tudja, hogy pontosan milyen felosztásban értékesítette a jegyeit. Az azonban egyre valószínűbb, hogy több százezer utas bukhatja a pénzét, ami összesen milliárdos nagyságrendű veszteséget jelenthet az utazni vágyóknak.
Érdekes, hogy míg a fogyasztóvédelmi szervezetek különösen gyengének minősítették a tájékoztatás színvonalát a csőd során, az NFM-ben ezt másképp látták. Schváb Zoltán helyettes államtitkár elmondta: az EU-tól közvetve olyan visszajelzések érkeztek hozzájuk, hogy unión belül is ritka az ilyen jól menedzselt csődhelyzet. Többek közt abból is látszik ez, hogy múlt szombaton már „akárhogy erőlködtek a tévéstábok, nem tudtak pánikot filmezni a reptéren”.