Ízekre szedték a személyszállítási törvényt
A személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényjavaslathoz 85 módosító indítványt nyújtottak be a képviselők az általános vita kedd esti lezárásáig. A 85 javaslatból 29-et a Fidesz, 24-et a Jobbik, 17-et az MSZP, 9-et a függetlenek, 3-at a KDNP és 3-at az LMP képviselői jegyeznek.
A törvényjavaslatot február 24-én nyújtotta be a parlamentnek a fejlesztési minisztérium. A dokumentum megszüntetné a személyszállítási közszolgáltatások hatósági árazását, illetve lehetővé tenné a vasúti közlekedés jelentős megkurtítását, napi három járatpárra csökkentését (aligha véletlen, hogy az NFM-ben a törvényjavaslat előkészítésének időszakában olyan új, idén áprilisban életbe léptetni tervezett menetrendet készítettek elő, amely napi több száz vonat leállításával számol). A törvénytervezet emellett megteremtette volna a munkavállalói ingyenbérletet azzal, hogy a munkáltatókat nemcsak a helyközi, hanem a helyi tömegközlekedési költségek megfizetésére is kötelezte volna – a vállalkozói szervezetek ezt élénk tiltakozással fogadták.
A tervezethez benyújtott kormánypárti módosítások egyike épp ezt a pontot érinti. Fónagy János és Völner Pál fideszes képviselők olyan javaslatot adtak be, hogy a munkáltató a munkavállaló személyszállítási közszolgáltatás igénybevételével történő munkába járásának költségeihez utazási költségtérítést nyújt. Ennek részleteit a kormány rendeletben szabályozza majd. A törvényjavaslat eredeti szövege szerint a munkáltató köteles lenne megtéríteni a munkavállaló részére a munkába járáshoz a helyközi mellett a helyi közlekedési eszköz igénybevételéhez szükséges bérlet vagy menetjegy árának legalább 86 százalékát is.
A két képviselő indoklásként leírja: a módosítás hatására az idén a munkáltatói költségtérítés szabályai nem változnak, miközben a törvényjavaslatban szereplő egységes jegy- és bérletrendszer bevezetése esetén az érintettek bevonásával lehetőség nyílik a munkáltatói költségtérítés rendszerének átfogó felülvizsgálatára.
Scheiring Gábor, Szél Bernadett és Jávor Benedek LMP-s képviselők a többi között azt kezdeményezték, hogy a közszolgáltatási utazási kedvezményeket legfeljebb 90 százalékban határozzák meg, a személyszállítási közszolgáltatások árához nyújtott a közszolgáltatási utazási kedvezményekből származó bevételkiesést szociálpolitikai menetdíj támogatással teljes mértékben ellentételezzék.
Az indítvánnyal kapcsolatban Spaller Endre, a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) képviselője keddi sajtótájékoztatón kiállt a nyugdíjasok utazási kedvezménye mellett, és nem tartotta elfogadhatónak az LMP személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényjavaslathoz benyújtott módosító indítványát. Spaller Endre három módosító indítványa közül az egyik a vasutas hozzátartozók kedvezményeinek megszüntetését kezdeményezte.