A jól tájékozott szakmai közvélemény szerint minél több földgázvezeték, annál jobb, a hányatott sorsú Nabucco-t is ideértve - legalábbis ez derül ki az energiainfo.hu legfrissebb on-line felméréséből. Könnyen lehetséges azonban, hogy a megújuló források hasznosításával kapcsolatos válaszokra hasonlítanának az eredmények, ha a kérdések arra is kitérnének, hogy mennyit áldoznának a válaszadók fogyasztóként a megnövekedett biztonságra, mondja Drucker György, a szakportál vezető elemzője, hozzátével: vagyis szeretjük a megújuló forrásokat és a zöldenergiát, valamint a nagynyomású földgázvezetékek sokaságát, amíg nem kerülnek többe, mint a jelen helyzetben.
Az energiainfo.hu felhasználói körében végzett on-line felmérésének résztvevői túlnyomó többségükben (88%) tisztában vannak a különböző nemzetközi földgázvezetéki tervekkel, és szinte mindnyájan (96%) úgy gondolják, hogy szükség volna újabb földgáz összeköttetésre.
Magyarország ellátásbiztonságát illetően ugyancsak egyértelmű a szakmai közvélekedés, a válaszadók 88 százaléka szerint egyaránt szükség volna a Déli Áramlatra és a Nabucco-ra, és a fennmaradó szavazatok egyformán oszlanak meg (6-6 százalék) a fenti projektek valamelyikének hívei között.
Az elvont és általános kérdésfelvetésekre természetesen kézenfekvő válasz, hogy Magyarország, vagy az Európai Unió bármely más országa ellátásbiztonságát egyenes arányban javítja a források és szállítási útvonalak számának növekedése.
Könnyen lehetséges azonban, hogy a megújuló források hasznosításával kapcsolatos válaszokra hasonlítanának az eredmények, ha a kérdések arra is kitérnének, hogy mennyit áldoznának a válaszadók fogyasztóként a megnövekedett biztonságra. Vagyis szeretjük a megújuló forrásokat és a zöldenergiát, valamint a nagynyomású földgázvezetékek sokaságát, amíg nem kerülnek többe, mint a jelen helyzetben, mondja Drucker György, a portál vezető elemzője.
A jelek szerint viszont pontosan azért nem történt érdemi áttörés a Nabucco projektben, mert sem az államközi megállapodások részes országai, sem a konzorcium cégei nem kívánják megelőlegezni a földgázvezeték költségeit annak távoli reményében, hogy esetleg majd lassan a megcélzott kaukázusi és közép-ázsiai régió országai feltöltik gázzal.
Ugyanakkor Oroszország és a Gazprom világossá tette, hogy akár ésszerűtlenül magas költségek árán is biztosítani kívánja magának a nyugati irányú export volument és szállítási útvonalat a Déli Áramlat nyomvonalain. A valódi kérdés persze az, hogy az alternatív ellátásnak szükségképpen öldöklő versenyhez kell-e vezetnie, vagyis majdhogynem egymást kizáró alternatívákhoz. Úgy tűnik, hogy az adott dramaturgia szerint igen.
Ha ugyanis a Nabucco projekt lényegi elemének tekintjük, hogy az kizárólagosan a közép-ázsiai országok számára teremtsen független útvonalat – a BTC kőolajvezeték mintájára -, akkor egyrészt számolni kell Oroszország vehemens ellenállásával, másrészt nem biztos, hogy nem vetődik fel több probléma, mint ahány megoldódni látszik.