Újra megbírságolhatják a Holiday Clubot

2012.07.05. 13:31
Többszörös visszaesőnek számít a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelemben az üdülési jogot értékesítő Holiday Club. Az 1992-ben alakult céget csütörtökön újra berendelte a Gazdasági Versenyhivatal egy tárgyalásra. A céget korábban 2001-ben és 2008-ban is megbírságolták.

A cég elleni újabb eljárás a korábbi esetekhez hasonlóan újfent a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok miatt indult el. Amennyiben jogsértést állapítanak meg, a Holiday Clubot akár a döntést megelőző év nettó árbevételének 10 százalékára is megbírságolhatják. A végső döntésben valószínűleg súlyosbító tényezőként fog szerepelni, hogy a céget már két alkalommal is megbírságolták, tehát visszaesőnek számít a fogyasztók megtévesztésének terén.

A Holiday Club az üdülési jogok értékesítését az Egyesült Államokban és Európában már régóta működő timeshare szerződésekkel végzi. A timeshare szerződés keretében egy adott bel- vagy külföldi szállodában lehet évekre előre ugyanarra a hétre szálláslehetőséget venni. Ha a vendég nem akkor, vagy nem ott akar nyaralni, akkor üdülési jogát elcserélheti mással. Ennek a cserének a lebonyolítására nemzetközi közvetítő szervezetek jöttek létre, éppen olyanok, mint a Holiday Club. Segítségükkel cseredíj ellenében a timeshare-tulajdonosok elcserélhetik üdülési jogukat egy másik helyre és/vagy időre szóló üdülési lehetőségre.

Ingyenes, de mégsem az

A timeshare ágazat marketingesei általában vonzó ajánlatokkal, ajándékokkal győzik meg a fogyasztókat arról, hogy érdemes időt szánniuk a timeshare rendszer és az annak révén elérhető üdülési lehetőség megismerésére. A bemutató előadásra nyilvános adatbázisból nyert adatok alapján invitálnak házaspárokat. A részvétel fejében kedvezményes vagy ingyenes üdülési lehetőséget ígérnek. Az ajándékként beígért ingyenes vagy kedvezményes utalvány jelentős vonzerővel bír meghíváskor.

A Gazdasági Versenyhivatal korábban többek közt azért indított eljárást a cég ellen, mert az ingyenesnek mondott szállásutalványokkal csak akkor lehetett üdülni, ha a vendég a szállás lefoglalásakor regisztrációs díjat fizetett. Erről azonban csak akkor tájékoztatták a meghívottakat, amikor az előadáson megjelentek, vagy pedig az előadás végén, amikor a szállásutalványt átvették. Bár a fogyasztó szabad döntési joga megmarad a vásárlásban, a Versenyhivatal szerint megtévesztik a fogyasztót, amikor a prezentációs előadáson való részvételre egy olyan "ajándék" szállásutalvány ígéretével veszik rá, amely a fizetendő regisztrációs díjra tekintettel nem tekinthető ingyenesnek.

A Versenyhivatal korábban már azt is kifogásolta, hogy a Holiday Club nem tudta bizonyítani azt az állítást, miszerint a kezdetek óta piacvezető szerepet tölt be az üdülési jogok hazai piacán, illetve Európában dobogós helyet ért el az iparágban, így szintén megtévesztette fogyasztóit.

Korábbi bírságok

A GVH a fenti problémák miatt 2008-ban 2 millió forintos bírságot szabott ki a Holiday Clubra (akkor a hasonló rendszerben működő Kereknap 2003 Kft. is 5 millió forintos büntetést kapott). Korábban, 2001-ben szintén megbírságolták a céget, akkor egymillió forintra – ugyan akkora büntetést kapott a szintén üdülési jogokkal kereskedő Proinvest 2001 Kft.

A Holiday Club saját állítása szerint 1991-ben kezdte meg az üdülési jogok értékesítését, bár az amerikai típusú üdülőklub-rendszerről először 1992 decemberében számolt be a magyar média, mint forradalmi újításról. 1998-ban a Holiday Club lett az első magyar külső értékesítési partnere a METRO Ferienclubnak, a METRO konszern üdülési jogokat kínáló német leányvállalatának.

Tulajdonviszonyait tekintve a cégnek a júniusban bezárt Sample Central tesztáruházhoz is köze van. A 2007 decemberéig Holiday Club tulajdonos, majd 2009 januárjáig ügyvezető Pieke Dénes idén januárban szerezte meg a Sample Central többségi részvénycsomagját. A tesztáruház a Holiday Clubhoz hasonlóan külföldi (esetében távol-keleti és dél-amerikai) mintát követve hozott létre itthon addig egyedülálló üzleti modellt, azonban június közepén az áruház egyszerűen bezárt.