Autóipari beruházást bukott Magyarország
A magyar és az osztrák ajánlatok ellenére a kanadai Magna, a világ egyik legnagyobb autóipari beszállítója úgy döntött, hogy az egykor a Warszawákat, majd a nagy Polskikat (FIAT 125p), aztán Opeleket és Daewookat készítő varsói FSO autógyárban fog Miniket és Infinitiket gyártani.
Nálunk rosszak a vállalati kilátások
A Bloomberg nemrég hazai vállalatvezetőket kérdezett a kedvezőtlen magyar beruházási kilátások okáról. Az összkép rendkívül szomorú: a nemzetközi vállalatok hazai cégei hiányolják a kiszámíthatóságot és felróják a váratlan új különadókat, amelyek rombolták a befektetők bizalmát. De az is sokat elmond, hogy a legtöbben nem merték névvel vállalni a nyilatkozatot, attól tartva, hogy sérülnének üzleti érdekeik, ha nyíltan kritizálnák a kormányt.
A Takarékbank és Buda-Cash elemzői szerint ráadásul várhatóan tovább fog folytatódni a visszaesés, a beruházási aktivitás messze alatta fog maradni a régiós versenytársainknak.
A vezető lengyel gazdasági napilap, a Dziennik Gazeta Prawna értesülései szerint még ebben a hónapban aláírják erről a szerződést a vállalat tulajdonosával, az ukrán AvtoZAZ-zal. A hírekből egyelőre nem derült ki, megveszik-e az üzemet, vagy szolgáltatási, esetleg egyéb megállapodást kötnek, idézi a Napi Gazdaság.
A Magna 1 milliárd zlotyt, több mint 70 milliárd forintot fektet be a gyárba, ahol kezdetben 2-3 ezer, a teljes kapacitás (állítólag akár évi 200 ezer autó) elérésekor 7-8 ezer embert fognak alkalmazni.
A termelés a lap szerint már a jövő év második felében indulhat, sőt egyes alkatrészek próbagyártását már meg is kezdték. Vélhetően valóban csak próbáról lehet szó, hiszen az üzemet már egy éve bezárták, és mindössze száz alkalmazott maradt átlagmegóvásra.
A lengyel gazdasági minisztérium már régóta dolgozik a Magnával való megállapodáson, kísérletei azonban zátonyra futottak a pénzügyminisztérium ellenállásán. A kanadai cég ugyanis azt kérte, hogy a lengyel kormány mintegy 90 millió zloty készpénzzel támogassa beruházását, és hosszú adómentességet biztosítson.
A pénzügyminisztérium ebbe nem ment bele, fájdalomdíjként csak annyit tudtak felajánlani, hogy a varsói önkormányzat az illetékességi körébe tartozó ingatlanadó alól 2013 végéig felmenti a Magnát - írta a Puls Biznesu üzleti napilap.