További Magyar cikkek
Még 2005 elején jelentette be az akkor még kormányon lévő SZDSZ akkori közlekedési minisztere, Kóka János, hogy több más beruházás mellett a fővárosi elkerülő keleti szektorára is kapott támogatást hazánk az Európai Unió kohéziós alapjából. A körgyűrű 4-es főút és M3-as közötti, nagyjából 26 kilométeres szakaszára 284 millió eurót kaptunk. Ezt a még a mostani, erős forintárfolyamon is több mint 70 milliárd forint értékű támogatást eredetileg 2007 végéig használhatta volna fel hazánk – legalábbis ekkorra kellett volna befejezni a fővárost elkerülő útnak a 4-es főút és az M3-as közötti részét.
Új építés, új határidő
Mivel azt már tavaly tavasszal lehetett tudni, hogy az útépítők – részben engedélyeztetési, részben területszerzési problémák miatt – nem tudják tartani a 2007. december 31-i határidőt, a kormány a szerződés módosítását kezdeményezte. A projektbe akkor bevonták az M0-st Gödöllővel összekötő, 12,4 kilométer hosszú M31-es autópályát is. Akkor úgy tűnt, ezzel sikerül megmenteni az uniós támogatást, az új beruházás miatt ugyanis az elszámolási határidő 2010. december 31-re változott (bár a NIF tavaly még lapunk kérdésére 2009. december 31-i határidőről beszélt).
Amikor tavaly júniusban Demszky Gábor főpolgármester és Kóka megtekintette az épülő keleti szektort, úgy tűnt, heteken belül megjelenik az M31-es közbeszerzési felhívása. A tender azonban előbb őszre, aztán ez év elejére, majd áprilisra csúszott, míg végül a május 14-i, szerdai Közbeszerzési Értesítőben jelent meg a pályázati felhívás.
Nemigen kampányolhatnak vele
Ebben az szerepel: a teljesítés – vagyis az építkezés befejezésének – határideje 2010. május 31-e. Korábban, még ez év elején is úgy számoltak az állami sztrádaépítő, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. szakértői, hogy a folyamatos csúszások ellenére is tartható lesz a műszaki átadásra a 2009 végi határidő.
A mostani közbeszerzési eljárás alapján azonban az valószínűsíthető, hogy csak 2010 nyarán használhatják az autósok az M3-as tranzitforgalmát több mint tíz kilométerrel megrövidítő M31-est. A NIF szóvivője, Fazakas Orsolya az Index kérdésére azt közölte: hazánknak 2010. december 31-ig kell elszámolnia a pénzzel az Európai Bizottságnál. A befejezést követően így "van elég idő a pénzügyi elszámolás összeállítására, a beszámoló-tervezet minőségbiztosítására és a bizottság részére jóváhagyásra történő benyújtásra" – közölte a szóvivő.
Nem tudjuk, drága lesz-e, csak azt, hogy lassú
A közbeszerzési felhívásban több más állami fejlesztésnél megszokottól eltérően a NIF nem adta meg a beruházás becsült költségét. Az Index ezzel kapcsolatos kérdésére Fazakas Orsolya azt válaszolta: "a NIF az ajánlati felhívás megjelentetésre való feladásakor az előírásoknak megfelelően tájékoztatta a becsült értékről a Közbeszerzések Tanácsát", azonban az összeget a NIF a "gyakorlatának megfelelően" nem hozta nyilvánosságra, "hogy az értékkel ne befolyásolja ajánlattevőit, a piac nem számszerűsíthető, aktuális, kedvezőnek értékelhető hatásai érvényesülésének teret engedjen".
Az M31-es építésének költségére így csak egy tavaly tavaszi becsült adatunk van; akkor 25 milliárd – tehát kilométerenként nagyjából kétmilliárd – forintról volt szó. Ami biztos: a közbeszerzési felhívás szerint egy kétszer kétsávos, 26,6 méter széles, betonburkolatú autópályát kell építeni. Annak ellenére, hogy most már autópályáról van szó, a felhívás szerint a tervezési sebesség nem 130, hanem csak 110 km/óra. A NIF szerint "a domborzati viszonyok az M0-n végig a 110 km/h sebességet teszik lehetővé".
A tenderfelhívás szerint a 12,4 kilométeres gyorsúton két csomópontot, 21 műtárgyat és egy pihenőhelyet kell megépíteni, utóbbi komplex kialakítású, benzinkutas pihenőhellyé fejleszthető lesz. Az M0-s Duna bal partján (pesti oldalán) lévő szakaszain egyébként egyetlen benzinkút sincs és nem is lesz, csak ez az egy az M31-esen.
A közbeszerzési felhívás szerint a pályázóknak az ajánlatokat június 26-ig kell megtenniük; a szűk másfél hónapos határidő arra utal, hogy a NIF, ahogyan csak tudja, szeretné felgyorsítani az eljárást. Az eredményhirdetést július 7-re, a szerződéskötést – ha a tender eredményét senki nem támadja meg – július 16-ra ígérik, vagyis a nyár végén már épülhet a gödöllői autópálya. Amely építését megkönnyítheti, hogy – legalábbis a NIF korábbi tájékoztatása szerint – annak a tervezett nyomvonalán a tulajdonszerzéssel nincsenek problémák.
Tíz éve tervezik
A Mérnök Újság tavaly decemberi cikke felidézi, hogy az M0-st és az M3-ast összekötő gyorsforgalmi út létesítésének előzményei 1997-98-ra nyúlnak vissza. A közlekedést akkor felügyelő KHVM, a főváros és Pest megye 1998 februárjában kötött megállapodást a megvalósításról, annak értelmében "az M31-es autópályának 2004 év végéig kellett volna megvalósulnia".
Akkor több tanulmányterv is készült arról, milyen nyomvonalakon vezethet az M31-es Pécel, Isaszeg, Gödöllő és Mogyoród térségében. Vizsgálták többek között azt is, hogy Gödöllőtől keletre vagy nyugatra csatlakozzon-e az M3-ashoz, volt olyan koncepció, amely szerint az M31-es lett volna egyben a város déli elkerülője. A végül elfogadott változatot a cikk szerint "településfejlesztési és környezetvédelmi szempontok határozták meg".