További Magyar cikkek
A két hónapos csúszást további egy hét követi, a március 31-ről május 31-re módosult határidőt sem tudta ugyanis tartani a beruházó M6 Duna Autópálya Koncessziós Rt. - tudta meg az Index. A gazdasági tárca szóvivője, Tóth Judit megerősítette: várhatóan a pünkösd utáni héten helyezhető forgalomba az 58 kilométeres útszakasz.
Március, május, június
A sztrádán hétfőn volt úgynevezett miniszteri bejárás, amelyen Kóka János ügyvezető miniszter ugyan nem vett részt, a tárca közlekedési szakértői azonban igen. Ezt követően a hét közepén döntöttek arról a minisztériumban, hogy az M6-os csak a tervezett május 31-i határidő után helyezhető forgalomba.
Derzsi András, az M6 Rt. igazgatója kérdésünkre elmondta: a két hónapos haladék elég volt a cég számára ahhoz, hogy a tervezett útburkolati és forgalmi beruházásokat megvalósítsa. Az eredeti, március 31-i határidőt csak úgy tudták volna tartani, hogy az 58 kilométerre tervezett 11 csomópontból hármat adtak volna át, a többit már azután építették volna meg. Derzsi hozzátette, a június eleji átadást követően is dolgoznak majd az autópályán, ám már csak a forgalmat nem zavaró - például kertészeti - munkálatokat végeznek.
Az M6-ost eredetileg március 31-ig kellett volna elkészíteni - négy másik sztrádaszakaszhoz hasonlóan a választási kampányban lett volna az átadás -, ám március 18-án Kóka János bejelentette: az a szakasz "nem úgy néz ki, mint amit a közeljövőben át lehetne adni". Nem is lehetett, bár a nem teljes készültségi állapot nem minden esetben zavarta a minisztert: április 20-án ugyanis úgy adta át az M35-ös debreceni elkerülőjét, hogy középső sávjait még nem lehetett használni, mivel hiányzott a kopóréteg.
Kötbér nincs
Az M6-osról akkor két nappal korábban, 18-án azt mondta a miniszter: "Akkor fogjuk átvenni, amikor készen lesz, azelőtt egy perccel sem." A késlekedés nem jelent komoly anyagi terhet a beruházónak, kötbért például nem kell fizetnie. A sztráda PPP-konstrukcióban épül, így a beruházó cég csak annyit veszít az ügyleten, hogy az állam néhány hónappal később kezdi fizetni a rendelkezésre állási díjat.
A sztrádaátadás elcsúszása az előzetes félelmek ellenére nem zavarja a dunaújvárosi Hankook-beruházást - tekintve, hogy egyelőre az is csúszik. A koreai cég ugyan már tavasszal szerette volna elkezdeni a gumiabroncsgyár építését, ám a Levegő Munkacsoport fellebbezése miatt várniuk kellett.
A múlt héten megszületett a jogerős környezetvédelmi engedély, ám a zöldszervezet azt még a bíróságon is megtámadhatja, ami tovább halaszthatja a gyárépítést. Így biztos, hogy mire a beruházás megkezdődne - amihez egyébként az állam nem ígért autópályát -, elkészül a gyorsútnak ez a szakasza (az M0-ás és az érdi tető közötti rész csak jövő februárra lesz készen).