Hamiskártyások
A kártyacsalások legnépszerűbb változata a hamisítás volt, az elkövetett esetek több mint felében. Az így okozott veszteségek 65 százalékát vállalták magukra a kártyákat kibocsátó bankok, 21 százalékát a kereskedőkre, 14 százalékot az ügyfelekre hárították. A második legnagyobb visszaélési forma az ellopott vagy elveszett kártyákról történő pénzleemelés.
Az ügyfél fizet
Az így okozott kár összege jelentősen nőtt 2000-hez képest. Kedvezőtlenebb ez a forma a kártya tulajdonosa számára is, az így elszenvedett veszteséget az esetek 81 százalékában az ügyfél fizeti, a bankok csak 11 százalék finanszírozását vállalták fel. 2001-ben több mint 46 millió forintot kellett elveszett vagy ellopott kártyájuk terhére fizetnie a kártyatulajdonosoknak.
Tizedezrelékek
Csökkent ezzel szemben a hamis adatokkal igényelt kártyákkal történő visszaélések száma. Az ilyen esetekben a bank nem tudja másra terhelni a veszteséget, ezért fokozottabban figyelnek a kártya kibocsátásakor. Nem változott az internetes kártyacsalások összege.
A veszteség 44 százalékát a kártyát kibocsátó bank viselte, ami 4 százalékkal kevesebb, mint 2000-ben. Tavaly a kártyabirtokos ügyfelekre 2000-hez képest 3 százalékkal kevesebbet, a veszteség 32 százalékát terhelték. A fennmaradó 24 százalékot a magyarországi és külföldi elfogadó bankok viselték, ami 7 százalékkal több, mint a megelőző évben. Az elfogadó üzletágban - kártyával történő fizetés esetén tavaly 3800 alkalommal, 157 millió forint értékben éltek vissza. Ez összesen a kereskedelmi kártyaforgalom 0,006 százalékát teszi ki. az előző évi kárérték 369 millió forint, 0,016 százalék volt, jelentősen visszaesett tehát a bolti fizetésnél történő visszaélések összege.