További Magyar cikkek
Hogyan viszonyulnak a vásárlók a régi, a megszokott és az új értékesítési formákhoz? Az ACNielsen megállapította, hogy a vásárlók a modern csatornák közül legerősebben a hipermarkethez kötődnek. Minden harmadik vásárló ott költi el napi fogyasztási cikkre szánt pénzének legnagyobb részét.
Makacs havi vásárlók
Összességében elmondható, a hipermarketek sikeresen törekednek arra, hogy növeljék piaci hatókörüket, és vevőkörüket egyre gyakoribb vásárlásra ösztönözzék. Egyedül azt nem sikerült elérniük, hogy a havonta egyszer vásárlókból minél többen heti rendszerességgel járjanak hipermarketbe. Erre egy magyarázat, hogy a vásárlási szokások egyeseknél erősen rögzülnek. A másik pedig, hogy aki havonta egyszer lebonyolítja a nagybevásárlást, annak szükségtelen gyakrabban felkeresnie egy hipermarketet.
A vevők kötődése a szupermarkethez csak kismértékben marad el a hipermarkettől. Itt is kiegyensúlyozottnak látszik vásárló és csatorna kapcsolata. Ez a bolttípus eredményesebben ösztönzi gyakoribb vásárlásra és több pénz elköltésére a vevőit.
A modern bolttípusok közül a diszkonthoz kötődés gyengébb a másik két csatornához képest. Csak minden tizedik magyar háztartás költi el diszkontban a napi fogyasztásra szánt pénzének legnagyobb hányadát. Lényeges körülmény azonban, hogy a jelentős számú kisvárosi és falusi lakosság számára a diszkont földrajzilag ma még nem, vagy csak nehezen elérhető. Így magas az olyan fogyasztók aránya, akik vásárlásuk tervezésénél nem is veszik figyelembe a diszkontot.
Hagyományos általános élelmiszerüzletben minden negyedik háztartás adja ki napi fogyasztási cikkre fordított pénzének legnagyobb hányadát. Országos szintén ez semmiképpen sem elhanyagolható arány. A tradicionális bolt forgalma éppen a legutóbbi két évben szenvedett el jelentős veszteséget. A csupán otthoni készlethiányukat feltöltő vásárlókat nem sikerült átkonvertálni olyan bázissá, amely a legtöbb pénzt is ebben a bolttípusban költi el.
Fontos a boltválasztás
A Shopper Trends című kutatás feltárta, hogy a fogyasztók fontos döntésnek tartják a boltválasztást. Ez lehet az oka, hogy általában ugyanoda mennek vásárolni. A boltváltás promóciók hatására nem jellemző ugyan, de azért a különböző akciók valamilyen szinten hatnak a megkérdezettek többségére. Ugyanis minden harmadik vásárló aktívan figyeli az árleszállításokat. Egynegyed részük azonban olyankor is csak az amúgy kedvelt márkákat vásárolja.
Az árak érzékelésénél két jellemző beállítódás tapasztalható. A vevők 39 százaléka tisztában van az árakkal, míg 38 százaléka csak azt veszi észre, ha változnakak.
Mielőtt valaki elindul a boltba, általában megtervezi, mit vesz majd. Alkalmanként vagy rendszeresen azonban kerülnek nem tervezett árucikkek is a kosárba. Összességében a megkérdezettek 85 százaléka szokott venni olyasmit, amit eredetileg nem tervezett.
Nagybevásárlás havonta
Nagybevásárlásra a hazai háztartások általában havonta kerítenek sort. Minden második megkérdezett azonban gyakrabban, hetente vagy kéthetente vesz egyszerre nagyobb mennyiséget. Ezenkívül a válaszadók fele naponta vásárol valamilyen napi fogyasztási cikket, és 87 százalékuk hetenként legalább egyszer feltölti háztartási készleteit.
A megkérdezettek többsége (55 százalék) szeret élelmiszert vagy a háztartásban szükséges más napi cikket vásárolni. További 33 százalék számára munka a boltba járás, de nem túlságosan megterhelő.
Az állandó beszerzési hely kiválasztásában leginkább meghatározó az alacsony árszínvonal, de közel hasonló súlyú a jó megközelíthetőség és a széles választék. Az újdonságokkal szemben a legjellemzőbb attitűd az alapvető ragaszkodás a jól bevált márkákhoz. A fogyasztók azonban hajlanak néha egy-egy újdonság kipróbálására is.