A márkaimportőrök szerint rossz hatással lesz az új adótábla az egyébként is stagnáló piacra. Ennek egyik oka, hogy a magyarországi újautó-piac nagyon árérzékeny, így még akkor is visszavetheti a forgalmat az adótételek növelése, ha az nem túlzott mértékű - mondta a Napi Gazdaságnak Dános András, a GM Hungary Kft. kommunikációs igazgatója. A szakember hozzátette, hogy változatlan körülményeket feltételezve akár öt százalékkal is csökkentheti a forgalmat a módosítás. Az esetleges visszaesésből következően elképzelhető, hogy nem válnak be a kormányzati tervek: kisebb forgalom mellett ugyanis nemcsak a regisztrációs adóból származó bevétel lesz alacsonyabb, de az egész ágazat által befizetendő adó - többek között az áfa - is elmaradhat a tervektől.
Az adó is áfaalap
Vérten Sándor, a Porsche Hungaria Kft. kommunikációs igazgatója szerint azonban a regisztrációs adó idei bevezetése kedvező volt, mert igazságosabb szabályozást teremtett, mint az azt megelőző fogyasztási adó. A szabályozás tervezett módosításában "régi-új" elemként, illetve pontosításként jelenik meg, hogy megszűnik az adóelőleg, viszont a regisztrációs adó is áfaalapot képez jövőre. A Pénzügyminisztérium 8 milliárdos többlet áfabevételt remél pusztán ettől a módosítástól.
Használt személygépkocsik magánimportja esetén az unióban eltérő áfaterhek kiegyenlítése miatt 125 százalékos regisztrációs adóterhet érvényesítene jövőre a kormány, hiszen az áfát magánszemélyként már a beszerzési országban megfizetik. A használtautó kereskedők - az újautó-importőrökhöz hasonlóan - a terhek 5 százalékos növekedésére számíthatnak. A kereskedőkhöz hasonlóan a PM sem számol jelentős forgalommal ebben a szegmensben, ezt mutatja, hogy az idén várható 61 milliárdos bevételt csupán 1,6 milliárd forinttal haladja meg a jövő évi tervezett regisztrációsadó-bevétel.