További Magyar cikkek
A spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató csoport várhatóan tíz napon belül megköti a szerződést a Budapest Airport - a Ferihegyi repülőtér - eladásáról a német Hochtief építőipari vállalattal, jelentette a Reuters hírügynökségre hivatkozva az MTI. A Reuters az ügylethez közel álló forrásra hivatkozva közölte a hírt.
Ugyanazt tudjuk mondani, amit korábban: a híreket médiaspekulációnak tekintjük, amit nem kommentálunk - mondta az Indexnek Szollár Domokos, a Budapest Airport szóvivője. Oravecz Péter, az ÁPV Zrt. szóvivője is úgy nyilatkozott megkeresésünkre: nem tud arról, hogy a vagyonkezelőt megkeresték volna egy esetleges tranzakció engedélyezése ügyében, noha erre a privatizációs szerződés értelmében szükség van. Ugyanakkor jelezte: az ÁPV bevonása nélkül is megállapodhatnak a felek, a vagyonkezelő szerepe csak egy esetleges megállapodás létrejötte esetén aktualizálódik.
Harmadszor cserélne gazdát
A reptér vagyonkezelői jogait 75 évre birtokló Budapest Airport Zrt-re tavaly írtak ki privatizációs pályázatot: az indulók között a később a piaci várakozásokat is jóval meghaladó árral, több mint 460 milliárd forinttal nyertes angol BAA mellett ott volt a spanyol Ferrovial és a német Hochtief is. Mindhárom cég nagy forgalmú nemzetközi reptereket üzemeltet szerte Európában.
A Ferrovial a nyáron - a Goldman Sachsszal versenyezve - licitált a tavalyi magyar tender győztesére, és végül fel is vásárolta az egyebek között a londoni Heathrow-t is üzemeltető BAA-t. Ferihegy üzemeltetési joga is a csoport kezébe került, de ekkor nem volt szükség külön magyar engedélyekre, mivel a részvényfelvásárlás nem közvetlenül a Budapest Airportot, hanem annak tulajdonosát érintette.
Senki semmit
A Ferrovial és a Hocthief tárgyalásairól az ősszel reppentek fel az első hírek: ezúttal arról lenne szó, hogy az egyébként forgalmi szempontból komoly pontenciállal jegyzett Ferihegyet a spanyolok kivennék portfoliójukból, és eladnák a németeknek. Ehhez viszont már szükség lesz a magyar állam bólintására is: a Budapest Airport Zrt. állami tulajdonú részvénycsomagjának értékesítésére megkötött megállapodás részletesen szabályozza a megvásárolt részvények elidegenítésének feltételeit, a továbbértékesítésre vonatkozó szigorúbb korlátozásokat a 2011. december 31-ig tartó, enyhébbeket az azt követő időszakra is kikötöttek a felek. A privatizációs pályázaton nyertes angolokat felvásárló spanyolok most egy német cégnek adnák a megszerzett reptércsomagból Ferihegyet.
Itthon senki nem tud semmit. 2011. december 31-ig a vevő az eladó előzetes írásbeli hozzájárulása nélkül sem közvetlenül, sem közvetve nem értékesítheti, nem ruházhatja át, illetve kölcsön, kezesség útján vagy más módon nem idegenítheti el a megállapodással megszerzett részvények egészét, vagy egy részét. Az eladásnak az első hatéves időszakban minden esetben feltétele, hogy az új tulajdonos - akinek rendelkeznie kell a privatizációs szerződés teljesítéséhez szükséges felhatalmazásokkal, engedélyekkel és meg kell felelnie a részletesen szabályozott alkalmassági követelményeknek - ugyanolyan feltételekkel fogadja el a privatizációs szerződés rendelkezéseit, mint a jelenlegiek.