Nem kellenek nekünk az új autók

2008.10.14. 07:01
Augusztus-szeptemberben a korábban tervezett 5-10 százalékos visszaesésnél gyorsabban, 20, illetve 10 százalék körüli mértékben csökkent az új autók értékesítése Magyarországon. A következő időszak lassulása nem a nemzetközi pénzpiaci fejlemények, hanem a vásárlóerő visszaesésének a következménye lesz, de ez már eddig is érzékelhető volt - állítják a kereskedők.

Folytatódik az a tendencia, amely már ma is jellemzi az új autók értékesítését Magyarországon: a márkakereskedők kevesebb új gépjárművet adnak el, a kereslet egyre visszafogottabb. 2008-ban a magyarországi piacon várhatóan 165-170 ezer új autó talál gazdára - mondta el a Napinak Győző Gábor. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke szerint az értékesítési számok 2008 egészére nézve visszaesést jeleznek, de várhatóan az év elején jelzett 10 százalékos gyengülésnél valamivel jobb lesz a teljes éves eredmény. Győző Gábor szerint a nemzetközi és a hazai hitelpiaci bizonytalanság a meggondoltabb hitelfelvételt fogja erősíteni, ennek nyomán pedig eltűnhetnek az önrész nélküli, 120 hónapos konstrukciók. 2009-ben, ha javulásra nem lehet is számítani, stagnálás várható.

A magyar piac 4-6 százalékos idei lassulása kedvezőbb az ágazat nemzetközi teljesítményénél - közölte Varga Zsombor, a Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft. pr- és kommunikációs igazgatója -, a cég tartja előrejelzését, miszerint 2008-ban mintegy 20 ezer járművet értékesít. A gyengélkedés jelei érzékelhetők, de az értékesítések konkrét számaiban ez egyelőre nem látszik; a darabszámok változása a vásárlási döntést követő 2-3 hónapban mutatkozik meg, vagyis a mostani szerződéskötések a decemberi eladásokban jelennek majd meg - hívta fel a figyelmet Varga Zsombor. A Ford szeptemberben a vártnak megfelelő számú vásárlói szerződést kötött.

A magyar piacon az új autók értékesítésének visszaesése már tavaly megkezdődött - mutatott rá Vérten Sándor, a Porsche Hungária kommunikációs igazgatója -, az eladásokat a magyar vásárlóerő gyengülése és a kereslet visszaesése határozza meg. Az értékesítés romlása inkább az alacsonyabb kategóriákat érinti majd, a prémiumkategória eladásai stabilak, az általuk forgalmazott márkák esetében (Porsche, Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda) 39 ezres értékesítést terveznek 2008-ra. A Porsche Hungária az egész magyar piactól 170 ezer jármű értékesítést várja az idén, jövőre pedig 160-170 ezres számot jeleznek előre.

A Mazda Motor Hungary Kft. egyelőre nem számít olyan mértékű visszaesésre, ami miatt módosítani kellene az értékesítési terveket. A társaság tájékoztatása szerint a Mazda a régióban mindenütt tartja eddigi terveit, de folyamatosan figyelemmel kísérik a piaci eseményeket. A FIAT Magyarország közlése szerint Sergio Marchionne, a csoport vezérigazgatója megerősítette a társaság korábban bejelentett, 2008-ra vonatkozó pénzügyi terveit. A FIAT hazánkban az év első kilenc hónapjában 12 százalékkal növelni tudta eladásait.

Megyeri György, a GM Magyarország vezérigazgatója szerint amíg az általános gazdasági helyzet nem javul hazánkban, addig nem várható, hogy az olyan magas értéket képviselő termékek esetében, mint a gépjárművek, javuljanak a piaci feltételek. Az Opel és Chevrolet márkákat értékesítő cég az idén növelte piaci részesedését.