Autóipar: felborították az első dominót

2008.10.10. 14:35
Az autóiparba már berobogott a recesszió, a külföldi és a hazai gyártók kényszerű termeléscsökkentését a beszállítók is érzékelik. A nagyobb hátterű külföldiek még nincsenek bajban, de a kis- és középvállalkozók szerint év végére többen megrogyhatnak.

A győri ipari park több - a Napi által megkérdezett - cégének vezetője szerint az első dominót már a nyár végén felborították, ám az leghamarabb csak az év végére, a jövő év elejére derül ki, hogy ki esik el és ki marad talpon. Az egyik nagy, német tulajdonban lévő társaság első embere úgy véli, a válság legnagyobb mértékben a döntően bérmunkát végző hazai kis- és középvállalkozásokat sújtja, de jelentős leépítésekre és üzembezárásokra lehet számítani a külföldi tulajdonban lévő cégeknél is.

Az osztrák Femat GmbH. tulajdonában lévő csesztregi székhelyű Femat Hungária Kft. ügyvezető igazgatója Takács László úgy fogalmazott, az lehet a szerencséjük, hogy több lábon állnak, hiszen egyre inkább úgy tűnik, az autóipari megrendelések bizonytalanná válhatnak. A Femat, amely többek között beszállítója a General Motors (GM) amerikai és szentpétervári gyárainak is, elsősorban különböző speciális szállítórendszereket készít a világ vezető autógyárainak.

Az autóipari recesszió a zalai céget is nehéz helyzetbe hozhatja, hiszen árbevételük mintegy fele - négymillió euró - különböző szállító- és rakodógépek, illetve gépalkatrészek előállításából származik. A társaság erre az évre még nem panaszkodhat, a tavalyi hétmilliós árbevételt csaknem húsz százalékkal sikerül növelniük.

A nagyobb, külföldi hátterű beszállítók még nem érzik a kibontakozó gazdasági válság hatásait. A Robert Bosch Kft. idei tervei jórészt már teljesültek - mondta a Napinak Thomas E. Beyer, a cégcsoport magyarországi képviselője. Egyelőre a gumiabroncsgyártó Hankook cég magyarországi tevékenységére sincs érzékelhető hatása a gazdasági válságnak - nyilatkozta a gazdasági lapnak Roy Katalin, a Hankook Tire Magyarország Kft. pr-menedzsere.

A dél-koreai cég tervei továbbra is hosszú távúak Magyarországon, amit az is jelzi, hogy 2009-ben megkezdődik a kapacitás bővítése, ennek eredményeként 2010-től megduplázzák a termelést. Vagyis a jelenlegi napi 15 ezer abroncs helyett 30 ezer gördül le a szalagokról, a foglalkoztatottak száma pedig a mostani 1200 főről 1500-ra gyarapszik - tette hozzá a menedzser.