További Magyar cikkek
Az őszi kollekciók már régen megérkeztek, de a legtöbb áruház még a nyári cikkektől próbál megszabadulni. A tavalyi mélypont után az idén, a második fél évben, előreláthatólag novemberben és decemberben erősödhet az évente mintegy 400 milliárd forintra rúgó ruházati értékesítés. A következő hónapokban a kínálat is bővül: a középkategóriás márkák mellett két új luxusüzlet is nyílik Budapesten.
Az év első felében kismértékben csökkent az értékesített ruházati cikkek volumene - válaszolt a Világgazdaság kérdésére Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. Ez elsősorban a szezonoktól független, folyamatos leárazásoknak köszönhető: az üzletek, ahol tudnak, engedményt adnak.
Úgy véli, azért van erre szükség, mert ha a családoknak spórolniuk kell, elsőként a ruházati kiadásokat fogják viszsza. Az előrejelzések szerint novemberben és decemberben erősödhet ismét a forgalom. A főtitkár hangsúlyozza, a kiskereskedelmi forgalmat 1,5-2 éve tartó holtpontjáról csak az adórendszer következetes átalakításával lehetne sikeresen elmozdítani.
Azért bizakodnak
Az optimizmus azonban nem hagyta el a piacot. A Vörösmarty téren nagy beharangozóval, mégis csendben nyitott meg az Inditex csoport két üzlete, a Bershka és a Stradivarius, amelyek a svéd Hennes & Mauritz és a német New Yorker gigaüzlete mellett igazán vonzó párosnak bizonyultak. A tér fellendülése a Váci utcai üzletek forgalmára is jótékonyan hatott. Ez az utca az elmúlt években - a plázaépítési láz következtében - vesztett valamelyest a népszerűségéből.
Jüttner Katalin, a Marks & Spencer (M&S) magyarországi kizárólagos képviseletét ellátó S-Modell Zrt. vezérigazgatója a lapnak elmondta: a Vörösmarty térre költöző üzletek vonzása a régebbi boltok forgalmát is jótékonyan érintette. Az M&S üzleteiben az első fél évben 15 százalékos forgalomnövekedést könyveltek el, a vezérigazgató az év további részében folyamatos növekedést, 2008 végére pedig 5 milliárd forint körüli árbevételt vár. A M&S piaci stratégiája az idősebb korosztály teljes körű kiszolgálása, hiszen szinte az összes márkás ruházati vállalat - néhány kivételtől eltekintve - a fiatalokat célozza meg - fűzte hozzá a vezérigazgató.
Az elmúlt hónapokban valóban újabb szereplővel bővült a tinédzsereket és a huszonéveseket célzó tábor: a többek között az Orsay-t, a Dechatlont és az Auchant felölelő francia Mulliez konszern Pimkie márkája debütált nálunk. A cég a 15-25 éveseket célozza meg, meglehetősen alacsony árszínvonalon. A középkategóriában a már meglévő öt egység mellett további üzleteket tervez ősszel Magyarországon a Hennes & Mauritz is - erősítette meg a lap értesülését a vállalat sajtóreferense.
A középkategóriás üzletek mellett a luxusszegmens is erősít az ősszel. A Gucci a Világgazdaságnak küldött közleményében kifejtette, az Andrássy úti üzlet októberben nyílik, és mintegy 350 négyzetméteren vásárolhatnak majd az odalátogatók. A PPR csoport tulajdonában lévő luxuscég azonnal konkurenciát kap a szomszédban, hiszen szintén októberben nyit üzletet az Emporio Armani. Míg előbbi saját üzemeltetésben, a Gucci Hungary Kft. alapításával, addig az utóbbi franchise-szerződés keretében lép a magyar piacra.