További Magyar cikkek
A lízingzövetség egy éve szeretett volna egy olyan ajánlást elfogadtatni a tagokkal, mely feltételeket szab meg a minimális önrészre és a maximum futamidőre is. A tervek szerint az autóvásárlóknak minimum tíz százalék önrésszel kellene rendelkezniük ahhoz, hogy megvehessék az autót. A Lízingszövetség szerint azért lett volna ez a megkötés, mert így tényleg csak azok vásárolnának autót, akik megengedhetik maguknak, kevesebb lenne a bedőlt hitel és a visszavett autó.
A másik javaslat a futamidő maximálása lett volna, maximum 100 hónapos (valamivel több mint nyolc év) szerződéseket engedélyezett volna. Ennél hosszabb futamidővel azért nem érdemes számolni, mert hiába kisebb így a törlesztőrészlet, mire lejár a hitel, a kocsit nem tudja lecserélni. Hat évnél hosszbb hitelnél az autó értéke gyorsabban veszíti el értékét, mint amilyen gyorsan a tőketartozás csökken. Ha például a tulajdonos négy-öt évesen el akarná adni a kocsit, kevesebbért tudná eladni, mnt amennyivel tartozik a lízingcégnek. Ilyen esetben elhalaszthatja az autó eladását, de például egy totálkáros balesetnél a kárkifizetés mértéke nem fedezné a hitel, vagyis a tulajdonos egy nem létező autóra fizetné havonta a törlesztőrészleteket. A Lízingzövetség adatai szerint a szerződések nyolcvan százaléka öt évnél hosszabb futamidejű szerződés.
Maga a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete is azt tanácsolja, hogy ne vegyünk fel hat évnél hosszabb futamidejű hitelt autókra. A szövetség tervei szerint a tagok önként fogadták volna el az önkorlátozást, a Gazdasági Versenyhivatal azonban másként gondolta. Szerintük versenytörvénybe ütközik a piac ilyen jellegű szabályozása. Csak akkor lehetnek változások, ha a szövetség eléri a jogszabályok változását. A Lízingszövetség és a Bankszövetség ezért lobbizik.
A Lízingszövetség szerint három területen kell előrelépni: megteremteni a gépjármű vásárlás tényleges költségeinek és kockázatainak transzparenciáját, megelőzni a lízingcsalásokat, és támogatni az ügyfelek tudatos hiteldöntéseit. A Bankszövetség elnöke is azt mondja, hogy a szektorban lévő túlzott verseny miatt korlátokat kell felállítani. A verseny olyan kockázatokba kergethetik magukat a piaci szereplők, amelyeknek nagyon súlyos következményeik lehetnek mind az ügyfelekre, mind a lízingcégekre – mondta Erdei Tamás. Hiába tudják tehát a cégek, hogy a nulla százalékos önerővel vásárolt autóknál nagy a kockázat, a verseny miatt nem tehetik meg, hogy nem ajánljanak ilyen konstrukciókat.
A fentieken kívül még az is problémát jelent a lízingcégeknek és autókereskedőknek, hogy a legutóbbi becslések szerint az újautó-eladások az idén akár tíz százalékkal is csökkenhetnek. Emiatt csak tovább éleződhet a verseny a lízingcégek között, hiszen kevesebb ügyfélért kell megküzdeniük.
Az autókereskedők által az új autók értékesítésekor realizált árrésének eltűnése, és a finanszírozási jutalékkal való helyettesítése mára kölcsönösen kiszolgáltatott helyzetbe hozta a gépjármű kereskedőket és finanszírozókat. Ez a körülmény az autóértékesítések csökkenő volumenével, az általános megszorító intézkedésekkel és a gazdasági növekedés megtorpanásával együtt nehéz helyzetbe juttatta a teljes gépjármű szektort – sorolta az autókereskedők problémáit a Lízingszövetség elnöke, Lévai Gábor.
Ha nem lép időben a szakma és nem teremti meg az önszabályozás lehetőségét, a probléma nagyon komoly következményekkel járhat. Szerencsére már kormányzati szinten és a szakmai szervezeteknél is elkezdődött a megoldási lehetőségek számba vétele – tette hozzá Erdei Tamás.