Ismét veszélyben a Balaton szelet

2007.11.16. 10:25
Csak akkor veheti meg a Danone kekszüzletágát az amerikai Kraft, ha eladják a Balaton márkanevet – így döntött az Európai Bizottság. Azt, hogy a márkanevet, a kapcsolódó jogokat és a gyártóeszközöket ki veszi meg, még nem tudni. Ha nem adnák el, veszélybe kerülne a verseny a kekszpiacon.

A Balaton szelet márkanevének eladását szabta egyik feltételnek az Európai Bizottság, hogy az amerikai Kraft cég megvegye a Danone keksz, snack és gabonapehely üzletágát. A Balaton márkanév eladása azért lényeges, mert a két cég összefonódásával veszélybe kerülne az érintett piacokon, például Magyarországon, a verseny a keksz és a csokoládé darabáru üzletágban.

Az amerikai Kraft Foods Global és a Danone is értékesít világszerte édességeket. A Danone keksz üzletágának felvásárlása olyan földrajzi területeket érint, ahol a legismertebb édességmárkákat ez a két cég forgalmazza. Ha a Kraft megveszi a francia cégtől az édes kekszek forgalmazási és gyártási jogait, akkor egymaga maradna a piacon, mint a legkeresettebb termékek gyártója.

Az Európai Bizottság ezért feltételül szabta, hogy a Magyarországon eddig a Danone által forgalmazott Balaton szelet márkanevét az ezzel kapcsolatos összes jogokkal és gyártóeszközökkel együtt el kell adni. Azért, hogy Magyarországon megmaradjon a csokoládé darabáru piacon folyó verseny. Ha ez nem történik meg és a Balaton az összes többi ismert márkával együtt egy kézbe kerülne, akkor a vásárlók hátrányba kerülhetnének, akár az árak is emelkednének.

A másik feltétel az édes kekszek piacát érinti Spanyolországban. Ott hasonló a helyzet, egy kekszgyárat és különböző spanyol kekszmárkákat kell eladni. Az európai bizottság ezekkel a feltételekkel már a múlt héten jóvá hagyta a két óriáscég fúziójat, erről pénteken tájékoztatott a Gazdasági Versenyhivatal.