További Magyar cikkek
Több mint tíz forint literenként - ennyit spórol az, aki szombatig várt a tankolással. A Mol várakozásai szerint - a cég által becsült jelenlegi, átlagos fogyasztói árból kiindulva - a benzin egész pontosan 11,42, a dízel 10,84 forinttal lesz olcsóbb - ahogy a társaság ígéri, pontban szombaton 0 órától. Azaz a 95-ös benzin literjének 274,08, a dízelnek 260,16 forint lesz az átlagára.
Olcsóbb lesz, de nem olcsó
Ezzel a benzinárral a legutolsó, szeptember 19-i brüsszeli adatok szerint az uniós listán két helyet lépünk előre: olcsóbbak leszünk Ausztriánál és Csehországnál, sőt, ha a másfél héttel ezelőtti helyzetet nézzük, Lengyelországnál is. A forint euróhoz képesti gyengülése a szeptember 19-i számításokban használt 245,73 forint/eurós árfolyamhoz képest viszont voltaképpen már nem engedi, hogy Lengyelországot is beelőzzük, ha minimális különbséggel is, de szombat éjféltől is nálunk lesz drágább a benzin. Az adócsökkentés ezzel együtt azt jelenti, hogy az uniós rangsorban Magyarország a 11. legolcsóbb ország lesz, és a régióban már nem mi leszünk a legdrágábbak.
|
A Mol emellett az adócsökkentéstől azt várja, hogy némileg enyhül a határmenti forgalom, elsősorban Horvátország és Szlovákia irányába, ám mint Alács Lajos kereskedelmi igazgató hangsúlyozta, e vonatkozásban a legnagyobb súlya a tranzit teherforgalomnak van. Márpedig az egyelőre nem valószínű, hogy az áthaladó kamionos ne a határok túloldalán álló kutakat válassza.
Volt miből engedni
Ami az adómérséklést illeti: a Mol 285,50 forintos becsült átlagáránál ez az említett 11,42 forint jelent a benzinnél, 10,84 forintot a (260,16 forintos átlagárral kalkulálva) a dízelnél. A GKM által Brüsszelnek utoljára jelentett és közétett 283,88 forintos átlagárral (és a még egy héttel ezelőtt jellemző, a tárca által alapul vett 245,73-as forint/euró árfolyamnál) az eltérés minimális, 8 fillér, az uniós összehasonlításnál ez utóbbit vettük alapul. Ez alapján egyetlen helyet lépünk előre, az adóterhelés szombattól kisebb lesz, mint Írországban, de továbbra is magasabb marad, mint Ausztriában.
Dízelkörkép
Míg a benzinnél még mondható, hogy az árszínvonal az uniós középmezőnyben helyezkedik el, és tény, hogy néhány országban kirívóan sokkal magasabb árakkal is találkozunk, a dízel esetében már egyértelműen a legdrágább országok között vagyunk. Mindössze öt országban kell többet fizetni a gázolajért, mint nálunk, ezek egyike Anglia, ahol az általános európai gyakorlattal szemben a dízel már drágább, mint a benzin, és 355 forintba kerül. Míg a benzinért tíz tagországban is több mint 300 forintot kell a kutaknál hagyni, addig a dízel esetében csak Angliában lépi át az ár a nálunk lélektaninak tartott határt. Így a magyar, 273 forintos ár nagyságrendileg megegyezik három nálunk drágább országéval, és Németország is csak néhány százalékkal drágább a maga 289 forint körüli áraival. Ehhez képest az unió 16 országában 260, ezen belül tíz országban 250 forint alatt van egy liter dízel ára, a balti államokban és Máltán mindössze 210-220 forintnyi összegeket kell fizetni.
|
Az adócsökkentés révén a várható 260-263 forint Magyarország három helyet mozdul el az uniós listán, az árakkal alámegyünk a holland, a dán és a francia kutaknál fizetendő összegnek, de továbbra is a lista első felében, a tizedik legdrágább országként szereplünk az összehasonlításban.
Visszakúszhat az árakba a tíz forintos csökkenés
A Mol a közleljövőben nem számít a világpiaci árak mérséklődésére. Bár a Katrina és a Rita hurrikánok elvonultak, azok hatása még mindig jelentős: az átmeneti olajtermelés-csökkenés 1,5 millió hordó (1 barrel=160 liter) naponta, ez a világtermelés közel két százalékát jelenti. Ennél jelentősebb a finomítói kapacitás kiesése: összesen mintegy 5,5 millió barrellel kevesebbet dolgoznak ma fel, mint a viharok előtt, ez a kiesés a világ kapacitásának 6,5 százaléka, az USA kapacitásának azonban közel egyharmada, 29 százaléka. Ennek következtében jelentősen megnőtt az USA importja Európából: ennek volt köszönhető, hogy a Rita pusztítása előtti napokban a kész benzin jegyzésára két nap alatt 150-180 dollárral emelkedett tonnánként, ilyen mértékű áremelkedés még soha nem volt a piacon.
Mindennek fényében a benzin világpiaci ára jó esetben stagnál a jelenlegi magas szinten. Alács Lajos, a Mol kereskedelmi igazgatója, és Horváth Ferenc a termék-előállítás és kereskedelem divízió vezetője az Index kérdésére egyaránt azt hangsúlyozták: a cég az 1-2 napos, átmeneti világpiaci ármegugrásokat még nem érvényesíti azonnal kereskedelmi áraiban, azonban ha a változások egyértelmű trendet mutatnak, elkerülhetetlen az emelés. Aligha könnyíti a helyzetet a forint jelenlegi bizonytalansága: a dollár már tartósan 205 forint feletti árfolyamon áll, és az euró bevezetésének elhalasztásával kapcsolatos hírek további forintgyengüléshez vezethetnek. Ennek eredményeképpen tartani lehet attól, hogy akár az év végéig visszakúszik az üzemanyagárakba a mostani adócsökkentéssel kieső bő tíz forint.
A dízel esetében erre még nagyobb az esély, a Mol vezetői arra számítanak, hogy a világpiaci árak rövidtávon szinte biztosan emelkednek. Ennek elsődleges oka a fűtési szezon beindulásával hagyományosan megnövekvő kereslet.