Budapestet is elérte a karácsonyi bevásárlóturizmus?

2006.12.07. 11:46
Több karácsony előtti budapesti bevásárlótúrát szervező külföldi hirdetést találtunk. Külföldön tehát van érdeklődés, itthon viszont még kevés figyelmet kap a karácsonyi bevásárlóturizmus. A magyar utazási irodák nem szerveznek bevásárlóutakat, a minisztérium nem tud használható információt adni.

Idén Hongkong és Dubai verseng a karácsonyi bevásárlóturisták legkedveltebb városaival, New Yorkkal, Párizzsal, Londonnal. Az előrejelzések szerint azonban a közép-európai nagyvárosok - például Budapest és Prága - is célpontok lehetnek. Valóban Budapest az egyik sláger?

Felhívtunk több nagy hazai utazási irodát, de azt az információt kaptuk, hogy ők nem szerveznek bevásárlóutakat sem magyaroknak külföldre, sem külföldieknek Magyarországra. Sok hirdetést találtunk viszont külföldi utazási irodák, szállodaláncok honlapjain, ahol Magyarországra, ezen belül kifejezetten Budapestre szerveznek két-három napos bevásárlóutakat.

Az egyik ilyen honlapon a Vörösmarty téri éves karácsonyi vásárt népszerűsítették: a december 1. és 24. közötti rendzevényre látogatók, írja az iroda, népművészeti termékek közül válogathatnak, emellett számos kulturális program várja őket. Sőt arra is kitér, hogy közvetlenül karácsony előtt, december 21-23-án betlehemezők szórakoztatják a vásárókat. A hirdetésben kiemelik a hagyományos karácsonyi ételeket és édességeket. Az összesen 296 fontos (114 ezer forintos) árban benne van a repülőjegy és két éjszaka az egyik budapesti szállodában.

Egy másik honlapon szintén kétéjszakás utat reklámoznak. Ez is kifejezetten a karácsonyi bevásárlásra szól, és 147-219 euróba (40-60 ezer forintba) kerül. Találtunk egy last minute utakat hirdető oldalt is, ezen két-három napos budapesti bevásárlókörutakat ajánlanak 130 és 280 font - 50 ezer és 110 ezer forint - között.

Jönnek, de mennyien?

Hirdetések vannak, de hányan látogatnak el tényleg Budapestre bevásárolni? Az Ökormányzati és Területfejlesztési Minisztériumban nem tudtak információt adni erről, és arról sem, hogy a magyarok mely külföldi városokat kedvelik. A Magyar Szállodaszövetségnek sincsenek ilyen statisztikái.

A Központi Statisztikai Hivatal adataiból kiderül, hogy a Magyarországra a kifejezetten vásárolni jövő külföldiek aránya 2005 októberében-decemberében 25,9 százalék volt. Vagyis a csak egy napra Magyarországra látogatók negyede vásárolni jött. Ha azt nézzük, hogy az előző negyedéves időszakban ez az arány 16,6 százalék volt, azt mondhatjuk, jelentős az emelkedés. A következő negyedéves szakaszban, a 2006 januárjában-márciusában azonban szintén nagy, 21,4 százalék volt azoknak a turistáknak az aránya, akik elsősorban vásárolni jöttek. Ebben a statisztikában viszont nyilván a határ menti bevásárlóturizmus a donimáns.

Egészen más az arány a több napra Magyarországra látogató külföldiek között: itt csak 1,5 százalék jött kifejezetten vásárolni. Az adatokból kiderül, tavaly október-decemberben az egy napra ideérkezett külföldiek 23,7 milliárd forintot költöttek vásárlásra, ami nagyjából negyede az egész éves költésnek, tehát nem kiugró a karácsonyi időszak. A több napot itt töltők csupán 1,4 milliárd forintot vásároltak el.

Kihasználják a fapados árakat

A légitársaságok arról tájékoztattak, hogy ilyenkor megnő a forgalom. Azt azonban nem tudják szétválasztani, kik miért jönnek. A SkyEurope-nak októberben 76,1 százalékos járatkihasználtságot sikerült elérnie, és utasaik egy része biztosan vásárolni jött Magyaroszágra. Az easyJetnél sincsenek konkrét adatok, annyit sikerült megtudni, hogy a budapesti hétvégi járatokon mostantól karácsonyig 23 ezer utassal számítanak.

Egyre jellemzőbb Magyarországon is a karácsonyi bevásárlóturizmus, az emberek kihasználják az olcsó jegyek adta lehetőségeket, nyilatkozta az Indexnek Kázmér Natasa, a WizzAir kommunikációs igazgatója. Sokan mennek a téli vásáraikról híres városokba. Például Londonba, Párizsba, de mostanában népszerűek a skandináv városok is. Egyre több külföldi jön Budapestre is. A kelet-közép-európai régióban Katowice tudta igazán kihasználni a fapadosokat, a lengyel városban tavaly nyitottak egy West-Endhez hasonló, hatalmas bevásárlóközpontot, és egész Nyugat-Európából szerveznek oda bevásárlóutakat. Kázmér Natasa Budapesttel kapcsolatban nem tudott hasonló példát mondani.

Magyarok külföldön

"Nyomon követhetetlen, nehezen mérhető és nehezen figyelhető" - jellemezte a helyzetet Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, és inkább a határon túlra induló magyarorkról beszélt. Az igaz, hogy mindig vannak slágertermékek, amelyekért érdemes külföldre menni, mondta

A magyar lakosság mindig élesen reagál arra, mit érdemes külföldön megvenni, és mit itthon. Manapság azonban jellemző, hogy a kereskedelmi cégek, üzletláncok is árgus szemekkel figyelik, mit hoznak be külföldről a fogyasztók, és igyekeznek úgy alakítani áraikat, hogy inkább tőlük vegyék meg ezeket a termékeket.

Kétségtelen, mondta Vámos, hogy karácsony előtt többen néznek körül külföldi piacokon, illetve több külföldi néz körül a magyar piacokon. A bevásárlóturizmusban nagy a hatása a forint árfolyamának. Ha gyenge a forint, már nem biztos, hogy megéri a magyaroknak külföldön vásárolni, viszont több külföldit vonzhatnak az olcsóbb itteni árak.