További Magyar cikkek
Tudomásom szerint jelenleg nincs folyamatban egyetlen bioetanol-üzem építése sem. Ám le kell szögezni, hogy a korábban nyilvánosságra került 30-32 tervből csak néhány jutott el az engedélyezési szakaszba - mondta a Napinak Zsemberi László. A Magyar Bioetanol Szövetség elnöke úgy véli, a fejlesztések leállásának oka összetett.
Egyfelől a bioetanol alapanyagául szolgáló kukoricának a magas piaci ára versenyképtelenné teszi az etanolalapú biobenzingyárakat a fosszilis lepárlókkal szemben. Másfelől viszont komoly üzleti kockázatot jelent, hogy az Európai Uniónak csak ajánlása van, jogszabálya még nincs az etanol üzemanyagként történő uniós használatára.
Kell-e a bioetanol?
Érvek ellene
1. Befolyásolhatja a kukorica árát
2. Ára csak az állami dotáció mellett versenyképes
3. Európában dízel-, és nem benzinhiány van
Érvek mellette
1. Megfelelő gazdálkodással nincs hatása az élelmiszerárakra
2. Környezetbarát, csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást
3. Bevált technológia, lassan, de az autóipar is követi
Várhatóan év végén döntenek Brüsszelben arról a direktíváról, amely előírná az etanol benzinbe történő bekeverési arányának folyamatos növelését. A jelenlegi ajánlás szerint a benzinbe, a szén-dioxid kibocsátásának csökkentése érdekében, 5 százalékban lehet etanolt keverni. Ez az arány 2010-ig 10 százalékra nőne. Zsemberi szerint év végéig még sok idő van, az uniós döntést, amely mellett több környezetvédelmi indok szól, meg is lehet "fúrni".
Amíg nincs döntés az etanol uniós felhasználásának kérdésében, addig a beruházásokat finanszírozó pénzintézetek kockázatosnak ítélik a gyárakba történő befektetést - vélik az elemzők, akik szerint az már csak a hab a tortán, hogy a kukorica ára lényegében "elszállt". Ettől függetlenül Zsemberi szerint Magyarországon biztosan lesz egy-két elszánt befektető, aki belátható időn belül - akár már 2008-ban - megvalósítja a beruházást. A Sekabnak például két gyára is zöld utat kapott, a jogerős építési engedélyek birtokában csak idő kérdése a beruházás.
Év elején például elindult egy évi 7000 tonna kapacitású bioetanolgyár. Pál Viktor, a működtető Etanol-Line Kft. ügyvezetője szerint csak úgy képzelhető el ma a gazdaságos működés, ha rövid távon olyan egységeket is létrehoznak, amelyek a kukorica felhasználása során visszamaradt anyagokat hasznosítják. Ha a gyártási folyamatban a kukoricának minden részét feldolgozzák, képesek nyereséget is termelni. A cég egyébként nem kért állami támogatást az üzem fejlesztéséhez, amit a Földművelésügyi Minisztériumban csodálkozva fogadtak - mondta Pál Viktor. Most viszont, a komplex feldolgozási folyamat kialakításához már számítanak pályázati pénzekre is.
A bioetanol-gyártás kockázatát csökkentené, ha a gyárak képesek lennének hosszú távon kötött áron alapanyagot vásárolni. A kérdés, hogy miért nem bérelnek földet maguk a gyárak és kezdenek el gazdálkodni. Zsemberi László szerint erre is van lehetőség, közép- és hosszú távon nyilvánvalóan érdemes számolni vele.