További Magyar cikkek
Néhány bank drasztikusan emelte a hitel-előtörlesztés díját a szerződések megkötése után, illetve az is előfordult, hogy tetszőlegesen vezetett be külön költségfajtákat, köztük a végtörlesztés díját - hívta fel közleményében a figyelmet néhány esetre az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE). Véleménye szerint rendkívül rossz gyakorlat, hogy a bankok a szerződések megkötését követően egyoldalúan és a fogyasztók számára hátrányosan módosítják a feltételeket és ezzel súlyosan félrevezetik az ügyfeleiket. A szervezet elfogadhatatlannak tartja azt a hivatkozást, hogy erre az általános szerződési feltételek lehetőséget adnak számukra. A fogyasztók döntését ugyanis hitelfelvételkor befolyásolja, hogy milyen feltételekkel fizethetik vissza a felvett összeget - írja az egyesület.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) 2-3 hónapja érzékelte az OFE felvetését, ezért megkezdte az okok feltárását - mondta a Napi Online-nak Binder István, a felügyelet szóvivője. A PSZÁF ezekben az esetekben azonban kötelezően nem írhatja elő a bankoknak, hogy ne folytassanak ilyen gyakorlatot - tette hozzá Binder. Azt is elárulta, hogy törvényi változtatásra is készülnek a Gazdasági Versenyhivatallal karöltve. Azt szeretnék elérni, hogy az ilyen jellegű változtatások indoklásában tényleges gazdasági okokat kelljen megjelölni.
A fogyasztóvédelmi egyesület szerint az ügyben különösen kirívó a Kereskedelmi és Hitelbank (K&H) Zrt. magatartása, amely nulla forintról 100 ezer forintra emelte egy újonnan bevezetett díj címén a végtörlesztés minimális összegét. Az egyesület hangsúlyozta, hogy más bankok esetében is előfordult hasonló gyakorlat, az OTP-nél az elő- és végtörlesztés sokáig szintén ingyenes volt, majd mindkettő díja 35 ezer forintra emelkedett.
Ebben az ügyben az OTP Bank kötelezettségvállalását a GVH már elfogadta, és végzésben is rögzítette - mondták az OTP-nél. Az üggyel kapcsolatban a Kereskedelmi és Hitelbankot is megkerestük, de lapzártánkig nem érkezett válasz.
Az OFE a tapasztaltak miatt felszólítja a hitelintézeteket, hogy azonnal szüntessék meg a hitelszerződések lényeges elemeit érintő és a fogyasztókat megkárosító piaci magatartást. Emellett a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségén keresztül az Országgyűlés fogyasztóvédelmi eseti bizottságához, a Gazdasági Versenyhivatalhoz és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez fordulnak, hogy azok kényszerítsék ki a fogyasztókat hátrányosan érintő banki gyakorlat megszüntetését.
Lénárd Mariann, a Banki Hitelkárosultak Egyesületének (BHKE) főtitkára értetlenül áll az OFE június 12-i állásfoglalása előtt. Szerinte hiányos tájékoztatásról és nem megtévesztésről lehet beszélni. Lénárd számára az sem világos, hogy miért most adott ki közleményt az OFE, hiszen az erőfölénnyel való visszaélés problémaköre nem új keletű. A BHKE tapasztalatai szerint az elmúlt négy évben megnégyszereződött a bajbajutottak száma. Az összes lakáshitel 25-30 százaléka kétséges, azaz egyre nehezebben fizetik be az adósok az esedékes törlesztőrészletet. A problémás hitelek mintegy 10-15 százaléka bedőlt, ezek felében pedig árverésre kerül sor. Az árverésnél is van rosszabb, mégpedig a végrehajtáson kívüli értékesítés.
Az egyesület főtitkára szerint gyakran az ügyfél és a bank egyszerre hibázik: az ügyfelek erejüket meghaladó mértékű hitelt igényelnek és sokszor nem tájékoztatják megfelelően a bankokat, azok pedig nem vizsgálják alaposabban a hitelkihelyezésüket. Lénárd szerint az OFE mostanában előszeretettel támadja a gyorskölcsönöket, azonban szerintük változatlanul a hosszú távú törlesztésekkel van a baj.