További Magyar cikkek
Nem pótol, csak kiegészít
A slágertermékek az italáru (különös tekintettel az egyre keresettebb ásványvízre, illetve tartós tejre), a kávé, cukor, liszt só, mosószerek, papíráru. "Élelmiszernél általában év elején és év végén megy fel a vásárlás, amely 10-15 százalékkal több forgalmat eredményez az átlagosnál" - mondja Nagy Sándor a G' Roby Netshop Kft. ügyvezető igazgatója.
Az ügyvezető szerint az online vásárlás nem pótolja, csak kiegészíti a hagyományos vásárlást. Mint ilyen viszont óriási kényelemmel jár: a szállító akár a harmadik emeletre is felviszi a több karton ásványvizet vagy tartós tejet. A küszöbig tartó szállítás díja sem drága: Budapesten átlagosan 550 forint.
A hipermarketekkel összehasonlítva a vásárlás ráadásul jelentősen olcsóbb lehet: nincs üzemanyagköltség, és nincs "spontán többletvásárlás". Szociológusok szerint az átlagos vásárló egy hipermarketben jóval többet vásárol terven felül, mint a neten. Igaz, a "vásárlás élménye" csak a termék képének megtekintésére korlátozódik.
Az online élelmiszer átlagosan 5-20 százalékkal olcsóbb
Nagy Sándor szerint a G' Roby-nál az élelmiszer kiskereskedelem teljes termékkörének 60 százaléka kötött áras. A társaság ezért a boltvezetőre bízza, hogy a fennmaradó termékeknél milyen egyéb árkedvezményeket, akciókat alakít ki - ez vonatkozik a Netshopra is. "Folyamatosan akciókat tartunk, amelynek árai a hagyományosan alacsony árakkal dolgozó offline boltjainkhoz képest is kedvezőbbek" - mondja az ügyvezető.
"Emellett az online akciós áraink átlagosan 5-20 százalékkal alacsonyabbak más hagyományos kiskereskedelmi boltokénál is". Nagy Sándor hozzáteszi: a szezonális hatások az online élelmiszer kereskedelmet nem befolyásolják jelentősen, szemben például a könyvkereskedelemmel, ahol karácsony előtt akár 40 százalékkal is több könyvet adnak el online.
Többségben a női vásárlók
A G'Roby Netshop vásárlói fele részben magánszemélyek, fele részben cégek. A magánszemélyek közül jelenleg több a női vásárló, mint a férfi, de ez nem volt mindig így. "A nemi arány három évvel ezelőtt fordult meg: amíg 2002-ban vásárlóink hetven százaléka volt férfi és harminc százaléka nő, jelenleg éppen fordított az arány" - mondja Nagy Sándor.
Bár demográfiai adatokat nem kérnek a rendelés feltételéül szolgáló regisztrációnál, a szállítói tapasztalatok alapján sokféle társadalmi réteg rendel az interneten. A vásárlók között éppúgy megtalálható a Rózsadombon lakó kismama, mint a Rózsa utcai nyugdíjas.
A vevők háromféle fizetési mód közül választhatnak: a szállítónknak készpénzzel, az áru átvétele után, cégek esetén, külön szerződéssel, 10 napos banki átutalással, illetve bankkártyával, az Inter-Európa Bank biztonságos rendszerén keresztül. A magánszemélyek 6-7 százaléka bankkártyával fizet, idén 8-9 százalékot vár Nagy Sándor.
A G' Roby Netshop tíz autóval szállítja ki az árut. Már az agglomerációt is becsatornázták, de vidékre nem szeretnének menni, mert anyagilag nem érné meg a kiszállítás. A terveikről szólva Nagy Sándor elmondta: azt szeretnék elérni, hogy a regisztrált vásárlók legalább 40 százaléka törzsvásárló legyen. Jelenleg ez arány 30 százalék.
A Tesco online lesz, az Auchan nem
Szakértők szerint komoly versenyelőnyre tehet szert az a hipermarket, amely jelentős beruházással minél több vevő online elérhetőségét tűzi ki célul, még akkor is, ha az első 3-4 évben veszteségesen működteti a shopot, mivel a következő években óriási boom várható az online kereskedelem területén - nemcsak Magyarországon. Az amerikai Wal-Mart nemrég indította el komplex online shopját és a Tesco Plc. honlapja mára az egyik legsikeresebb internetes kereskedelmi szolgáltatássá nőtte ki magát Nagy-Britanniában. Franciaországban az Auchan is komoly bevételt realizál az online kereskedelmen keresztül.
Danks Emese, a Tesco Globál Áruházak Kft. szóvivője közölte, hogy a társaság Magyarországon hamarosan elindítja online kereskedelmi üzletágát. "Folyamatosan vizsgáljuk az online kereskedelem lehetőségeit a cég számára. A részletekről egyelőre korai lenne bármit mondani, de határozott tervünk, hogy előbb-utóbb elindítjuk az internetes üzletágunkat is" - mondta a szóvivő.
Gillemot Katalin, az Auchan kommunikációs vezetője ugyanakkor határozottan állította: a francia cég egyelőre nem tervezi, hogy beszálljon az e-kereskedelembe Magyarországon. A szóvivő elsősorban a hazai internet penetráció alacsony voltával, illetve a speciális magyar vásárlói szokásokkal indokolta az állítását. Gillemot Katalin szerint a hazai vásárlók különösen kedvelik a hipermarketekben történő "fizikai vásárlás élményét", vagyis azt, hogy megfoghatják, megszagolgathatják a terméket a pultnál, amit az online vásárlás nem képes pótolni.
Fogyasztás-szociológusok szerint ugyanakkor a hipermarketekben egy átlagos családi bevásárlás alkalmával mintegy 15-20 százalékkal többet vásárolunk az előre betervezett, vagy szükséges termékeken felül, szemben a netes beszerzés 2-5 százalékával. Danks Emese szerint ez az arány kissé túlzó, a GKI adatai szerint legfeljebb 7-8 százalékos lehet a "spontán többletvásárlás". Mindenesetre tény: az online vásárlásnál jóval kevesebb felesleges terméket veszünk, mivel a termékek fényképe önmagában kevésbé csábító, mint a termék a maga fizikai valóságában.