A tanulmány nemzetközi hotelláncok - mint az InterContinental, a Marriott, a Park Plaza, a Le Meridien, a Corinthia és a Kempinski - hazai egységeit vette figyelembe - válaszolt a lap kérdésére Ben Walker, a TRI londoni központjának kutatási vezetője. A vizsgált hotelek 2074 szobát foglalnak magukban (a KSH legutóbb 17 828 szállodai szobáról számolt be a fővárosban). Ben Walker hozzátette: kizárólag nemzetközi láncokat vizsgálnak, hiszen így tudják összehasonlítani az egyes európai piacok teljesítményét.
A szállodások sírnak
A magyar szállodák jövedelmezősége évről évre csökken - állítja Kovács István, a Magyar Szállodaszövetség titkára. Egyrészt óriási kínálati robbanás történt a piacon, ezzel párhuzamosan viszont nem nőtt - sokkal inkább stagnál - a kereslet. S ez utóbbi tendencia főleg a budapesti szállodákat érinti, mert a belföldi turizmus fellendüléséből a fővárosban semmit nem lehet érezni, hiszen a vendégek 75-80 százaléka külföldi - tette hozzá.
Az mindenesetre igaz, hogy a szállodák jelentős költségcsökkentésbe kezdtek a jövedelmezőség javítása érdekében. A TRI szerint a hotelláncok bérköltsége a teljes árbevételhez képest 3,7 százalékkal, 25,1 százalékra csökkent az idén májusban az előző évhez képest.
Elsősorban olyan területeken hajtott végre és tervez költséglefaragási intézkedéseket a Kempinski Hotel Corvinus Budapest, ahol a vendégek nem tapasztalnak látható változást a szolgáltatások színvonalában - tudta meg a lap Peter Knoll resident managertől. A kiadások ésszerűbb keretek közé szorítása leginkább az energiafelhasználás területén szükséges. Ezzel párhuzamosan stagnáló bevétellel és valamelyest csökkenő profittal számolnak az idén.
A vállalatok tehát nem csak a dolgozókon spórolnak. Tavaly az árbevétel-arányos bruttó üzemi nyereség kevés szállodában haladta meg a 30 százalékot, ez az ágazatban a még elfogadható minimális szint. Az elmúlt hét-nyolc évben ez már a sokadik ilyen esztendő volt. Tartalékok nincsenek, a cégek nemhogy fejlesztésre és innovációra, még a meglévő eszközök karbantartására sem költenek eleget. Ez később a minőség, a szolgáltatás színvonalának rovására mehet.