Felélesztenék a Rákóczi utat

2008.07.18. 11:09
A Rákóczi út a 70-80-as években fénykorát élte, a Nagykörút mellett a kiskereskedelem egyik legfontosabb helye volt, egymást érték az üzletek, ha valamit itt nem lehetett megkapni, akkor sehol máshol. A Kossuth Lajos utcával közösen itt volt a legtöbb, szám szerint hat áruház Budapesten, az Úttörõ, a Verseny, a Csillag, a Lottó, a Corvin és az Otthon áruház, és a legnagyobb könyvesbolt a városban. A korábbi fény mára azonban nem csak megkopott, de teljesen el is tûnt. Az erre járókat bezárt üzletek, vagy olcsó, alacsony minõségû árut értékesítõ boltok fogadják, az elõbb említett hat áruház már régóta nem mûködik.

A Budapest Szíve Program keretében ugyanakkor megnyílhat az út a korábbi pompa visszanyeréséhez, a keleti kereskedelmi folyosó felélesztése már nem csak a Rákóczi és Kossuth Lajos utcákat érintheti, hanem meghosszabbodhat a Kerepesi úttal, így teremtve kapcsolatot a Dunával, az V. kerülettel és az Örs vezér térrel. Sokan az Andrássy út megújulását emlegetik példaként, de a rehabilitálhatóságon kívül, a két szakasz helyzete merõben másnak nevezhetõ. A keleti-kereskedelmi folyosó valószínûleg nem a prémium márkák számára lesz vonzó, teljesen más adottságokkal rendelkezik. Nap, mint nap rengeteg ember fordul meg környékén, ezért igazán nagy potencia rejlene kiskereskedelmi szerepének újraélesztésében.

Mi a helyzet most?

Ha számoknál akarunk maradni, akkor már eddig sem volt elhanyagolható szerepe a területnek, hiszen a Váci út után itt található Budapest legnagyobb irodafelülete, összesen 77 763 négyzetméter, míg a szállodai szobaszám tekintetében messze megelõzi, 1874 szobájával Budapest más részeit, hiszen a második Andrássy út csupán 686 szobával büszkélkedhet. A nemrég átadott Aréna plázával pedig Budapest legnagyobb bevásárlóközpont területe található a folyosó vonalán, 103 ezer négyzetméterével, így utasítva maga mögé a Váci út 79 ezer négyzetméteres nagyságrendjét.

A Sugár, mozival történõ bõvítése, már régóta fennálló igényt elégített ki, és mutatja a folyosó Örsig történõ kiterjesztésének relevanciáját is. A meghosszabbítást egyébként még más létesítmények is erõsítik, így a Puskás Stadion, a Kincsem Park, és a Budapest Sport Aréna, melyek sok látogatóra, így a környékre települõ üzletek nagy keresletre tarthatnak számot, a terület rehabilitációja után.

Nagyszabású tervek

Három-négy éve egy olyan trendet lehet megfigyelni, hogy a korábban a plázákba vonuló kereskedõk, egyre nagyobb érdeklõdést mutatnak a Belváros iránt, mely forgalom, és üzletméret szempontjából is kitûnõ helyszínnek bizonyulhat. A nemzetközi márkák jellemzõen 1-3 ezer négyzetméteres üzlethelyiséget választanak maguknak, melyet egy pláza egyszerûen képtelen biztosítani. Az elõbb említett tendencia pedig növelheti a reményeket arra vonatkozóan, hogy újra magára találjon a Rákóczi út régi üzletsora. A másik irányzat, a plázaépítések hulláma is tovább folytatódhat, ezt bizonyítja a felhúzott Aréna mellett az Árkád II. tervezett megépítése is, így teremve pozitív externáliát a melléjük települõ vállalkozásoknak.

A korábban említett iroda és kereskedelmi területekre vonatkozó számok a jövõben tovább emelkednek a jelenleg folyó projektek következtében. Az irodafelület több mint a már meglévõ felével, 42 ezer négyzetméterrel növekszik várhatóan a következõ idõszakban, míg a kereskedelmi területek illetõen további 12 ezer négyzetméter áll fejlesztés alatt. Az adatokból jól tükrözõdik a keleti-kereskedelmi folyosó felértékelõdése, s a fellendülés reményét csak tovább fokozhatják a közelmúltban tett ingatlanfejlesztõi bejelentések. A nagyszabású beruházások körét gazdagítja a Keleti környékének megújulásába szépen illeszkedõ új irodaház, a Galéria, mely a spanyol ingatlanfejlesztõ Gestesa projektjeként valósulhat meg 30 millió euróért. A 2009 végére elkészülõ projekt 27 080 négyzetméteres alapterülettel büszkélkedhet majd, ahol nem csak irodák kaphatnak helyet, hanem az épület földszintjén nagy nyilvános, közösségi tér is kialakításra kerül.

A Blaha Lujza téren az Ablon fejlesztésében 80 millió eurós beruházás keretében felépülhet egy Marriott szálloda, valamint 2009 végéig kiskereskedelmi üzleteket adhatnak át, ezzel is hozzájárulva a tér belvárosi, és központi szerepének erõsítéséhez. A tervek jó kilátásait támasztja alá, hogy átlagosan 300 ezer ember fordul meg egy hétköznap során a téren, ami óriási vásárlóerõ potenciát jelent, ha figyelembe vesszük, hogy a Westendben átlagosan napi 70 ezer látogatóról lehet beszámolni. Az elõbbiekben rejlõ lehetõségek felismerésérõl tanúskodik, hogy a Corvin Áruház is a terjeszkedés különbözõ formáiról gondolkodik, így felmerült kulturális központ, vagy kereskedelmi központ fejlesztése is körülbelül 7-15 milliárd forint értékben.

Az Örs vezér téren a jól menõ Árkád mellett hamarosan megépülhet az Árkád II., melytõl ikertestvéréhez hasonló jó eredményeken várnak, kihasználva a tér, az agglomerációs közlekedésben betöltött jelentõs szerepét, s az ott egy átlagos nap alatt megforduló hatalmas embertömeget. Hamarosan megújul a már korábban említett Úttörõ áruház helye is a Kossuth Lajos utcában, ahol 4000 négyzetméteres iroda, 190 szobás, négycsillagos hotel, étterem, fitnesz- és egészségközpont, valamint kiskereskedelmi felületek kapnak helyet a TerraConsult fejlesztésében, 35 millió euróból, 2009 tavaszára elkészülõ First Site Hotel projektjének keretében.

Veszélyek és késlekedés

A tervek tehát már léteznek, kérdés azonban, hogy a megvalósítani szándékozott nagy volumenû projektek elérik-e a kívánt eredményt, az eddigi tendenciák ugyanis némi kétséget ébreszthetnek. A kétkedés oka, hogy az eddigi fejlesztések, a szép szállodák felújított patinás épülete, vagy akár az East-West Business Center és az EMKE sem segítette elõ a környezõ házak megújulását, a Rákóczi utat továbbra is a lepusztultság jellemezte. Ahhoz, hogy valóban vásárló és üzletcsalogató legyen, véleményünk szerint gyalogos barátabbá, élhetõbbé kell válnia az utcáknak.

A Kerepesi utat illetõen pedig meg kell jegyezni, hogy bár a tömegközlekedés szempontjából sokak szerint elõnyös helyzetben van, az mindenképpen elgondolkodtató lehet, hogy az Aréna most mégis az ezzel kapcsolatos megoldáson töri a fejét a látogatószám növelése érdekében, a gyalogos közlekedéstõl sokan visszariadnak a környék lepusztult állapota miatt. A fõvárosnak komoly tervei vannak a Keleti környékének megújítására is, ez azonban szorosan összekapcsolódik a metróépítés befejezésével, ami az eddigi késések miatt is legkorábban csak 2011-ben készülhet el, de már elõre tudható, hogy jelentõs csúszások várhatóak az idõpontot illetõen. Összességében tehát a legnagyobb veszéllyel az fenyeget, hogy mivel a keleti kereskedelmi folyosó hosszú, s éppen ezért nagy területet foglal magában, a megvalósítani kívánt beruházások nem tudják majd elérni a térség rehabilitációjának beindulását, és csupán önálló kis szigetek lesznek a Kossuth, Rákóczi, és Kerepesi utak vonalán.