Business Talks '24
Üzleti konferencia
Nyári szezon
Éven belül hagyományosan az első negyedévben zár be a legtöbb üzlet, míg a legnagyobb számú üzletnyitást a II. és IV. negyedévre (a nyári szezon kezdetére, illetve a karácsonyi vásárra) ütemezik. 2003 I. negyedévében - az 1997 óta tartó megfigyelés során első alkalommal - abszolút számban is csökkent az üzletállomány, a második negyedévben már 872-vel nőtt a működő üzletek száma.
Az üzlethálózat szerkezeti átalakulására jellemző volt, hogy folytatódott az új, nagy alapterületű kiskereskedelmi létesítmények térnyerése. 2003-ban nyolc új hipermarket (hét Tesco és egy Auchan), négy barkácsáruház (két OBI, egy-egy Baumax és Praktiker), három műszaki áruház (két Media Markt és egy Elektro World), valamint a KIKA legnagyobb bútoráruháza nyitotta meg kapuit.
A korábbi évekhez képest 2003-ban megtorpant a bevásárlóközpontok terjeszkedése. A második budapesti Stop Shop-on kívül említésre méltó még az ASIA Center és a China Markt megnyitása. Bár utóbbiak alapvetően nagykereskedelmi céllal épültek, üzleteik nagyobb része lakossági értékesítést is folytat.
A tízezres határ
Településtípusonként vizsgálva, 2003-ban összességében a kisebb lélekszámú településeken az üzletszám csökkenése, a nagyobbakon az üzletszám emelkedése következett be. A községekben működő üzletek száma tavaly 516-tal csökkent, miközben a városokban működőké 1207-tel, a fővárosban működőké 1151-gyel nőtt.
A csökkenés, illetve növekedés határa a tízezer fős népességnagyságnál húzható meg. A leginkább (265 üzlettel) a legkisebb (2000 fő alatti) lakosságszámú településeken csökkent az üzletállomány 2003-ban.
Üzlettípusonként vizsgálva, 2003-ban a legnagyobb számban a mobiltelefon-, állateledel-, virág-, papír-írószer-, sportszer-, számítógép-, irodagép-, szoftver-üzletek száma nőtt. A második legnagyobb számban növekvő üzletcsoport az iparcikk jellegű vegyes üzletek, a harmadik a textil-, ruházati és cipőüzletek köre volt.
Business Talks '24
Üzleti konferencia