További Magyar cikkek
Betömni a lyukakat
Kiemelkedő hozamot teljesen legálisan is el lehet érni, ehhez csupán szerencse és zseniális üzleti érzék kell. Hosszú távon azonban valószínűtlen, hogy kitartana a szerencse. Ez történhetett a K&H Equities esetében is. A keletkező lyukakat Kulcsár külső források - adott esetben az Állami Autópálya Kezelő Rt. (ÁAK) 13 milliárdjának - bevonásával fedezhette le. Ez tulajdonképpen a klasszikus piramisjáték modell. A lyukakat azonban nem lehet betömni, legfeljebb "eltolni", magyarázta az Indexnek a szakértő.
A kedvezményezett ügyfél - a bankok nem szeretik a VIP-lista kifejezést - egyébként nem ismeretlen fogalom a tőkepiacon. Ez azonban normál esetben nem azt jelenti, hogy a kedvezményezett kör garantált extraprofitot kap. Egy több millió forintot nagy gyakorisággal forgató ügyfél díjkedvezményt kaphat a tranzakciókra, hozta fel példának a szakértő.
Egyedül nem megy
|
Az extraprofit elmaradt, az ügyfelek hamis elszámolásokat kaptak befektetéseik helyzetéről. Szokásos esetben az elszámolásokat a brókertől függetlenül a backoffice, az elszámolás küldi a számlákon rendelkezésre álló pénzeszközök és a forgalmi adatok alapján. Ennek befolyásolására - normális esetben - a brókernek egyedül nincs esélye. Bár a rendőrség, a nyomozás jelenlegi állása szerint egyedül Kulcsárt gyanúsítja, szakértőnk szerint egy olyan méretű sikkasztásban, mint ami a K&H Equitiesnél történt, elkerülhetetlenül érintett a brókercég és az anyabank több részlege - az elszámolás, a könyvelés - is.
A brókercégnél minden valószínűség szerint megvan a reális képet mutató elszámolás is, így tudhatjuk, hogy egy magánszemély ötszázmilliós veszteséget szenvedett, és így derülhetett ki az is, hogy a kiemelt ügyfél Kónya Imre is elvesztette befektetett pénze egy részét.
Ellenőrzési hibák?
Egy ilyen sikkasztásnak nem lett volna szabad észrevétlenül maradnia. A brókercégek tevékenységét a PSZÁF több ponton is ellenőrzi. Egy brókercégnél kétféle megbízás lehetséges. Az egyik a portfoliókezelés. Ebben az esetben az egyéni ügyfél pénzét szerződésben bízza a brókercégre. A szerződésben kikötik a vállalható kockázatokat - mekkora hányadot fektetnek biztos hozamot ígérő állampapírokba, mekkora hányadot költenek kockázatosabb befektetésekre -, a bróker pedig ezen irányelvek alapján köt üzleteket, ezekről elszámolást küld. A brókercégeknek portfoliókezelésre a PSZÁF ad engedélyt, és az üzletkötőknek is meg kell felelniük bizonyos szakmai feltételeknek, az ő működésüket is a felügyelet hagyja jóvá.
A pénz forgatásának másik lehetősége az egyedi szerződés. A tőzsdei ügyleteknél fontos a gyorsaság, a megbízásokat gyakran szóban adják. Szakértőnk szerint ennek megfelelő formája a rögzített telefonbeszélgetés, ennek alapján írja meg a már említett - és az elszámolásokat is küldő - backoffice az írásos szerződést, még a megbízás napján, de már a kereskedési időn kívül. "Az nem fordulhat elő, hogy egy márciusi megbízást májusban 'papírozzanak le'" - válaszolta az ÁAK visszadátumozott szerződésére vonatkozó kérdésünkre a szakértő.
A PSZÁF mind a szerződéseket, mind az ezek alapját jelentő rögzített beszélgetéseket ellenőrizheti, és szúrópróbaszerűen ellenőrzi is. Még a PSZÁF vizsgálatánál is rettegettebb a - különösen a külföldi tulajdonú bankoknál szigorú - belső audit. Ezek kijátszására szakértőnk szerint Kulcsárnak egyedül nem lehetett esélye.
Abnormális működés
Összefoglalva tehát, a K&H Equitiesnél történteket nem lehet normális banki működés keretében előforduló hibának minősíteni, piramisjáték jellegű sikkasztás történt, aminek valószínűleg több banki alkalmazott is részese volt.
A bankszakmában és a tőkepiacokon a kiemelt ügyfél ugyanolyan természetes fogalom, mint a gazdaság számos más területén is. Egy rendszeresen nagy pénzeket befektető ügyfél megszerzése érdekében a bankok is, a brókercégek is szoktak kedvezményeket ajánlani. Ezek azonban általában díjkedvezmények, semmi esetre sem garantált hozam. Ezeket az ügyfeleket nevezhetjük VIP-ügyfélnek is, a bankok azonban a szóhoz társuló negatív olvasat miatt, érthető okokból, kerülik a kifejezést.
A szó, amitől rettegnek a bankok
A brókerbotrányban gyakran emlegetett VIP-lista "névadója" a Postabank kiemelt ügyfeleinek névsora volt. Szakértőnk szerint itt nem volt másról szó, minthogy a politikusokból, üzletemberekből és művészekből álló kedvezményezetti kör a reálisnál alacsonyabb kamatteherrel vehetett fel hiteleket, amit azonnal a reálisnál - és a kedvezményes hitelkamatoknál is - magasabb hozamot hozó papírokba fektethetett. "A rendszerben nem volt pénz" - mondta a szakértő. Azaz a listán szereplők gyakorlatilag havi apanázst kaptak a banktól. A K&H Equities esetében feltehetően szóbeli ígéreteket kaptak az ügyfelek az extraprofitról.