Erzsébet
1 °C
4 °C

Borvidéki dombból épül a sztráda Szekszárdnál

2008.06.26. 08:51
Április végén nagyszabású földkitermelés kezdődött a Tolna megyei Szálka határában. A Szekszárdtól nyolc kilométerre, borvidéken fekvő kisközség lakosai – akiket a munkálatok megkezdése előtt semmiről nem tájékoztattak – természetrombolásról beszélnek, és arról: ellehetetleníti életüket a faluból kivezető egyetlen utat használó teherautó-forgalom. A kivitelezőnél nem érti, miért nem őket keresték meg, és azt mondják, ők egyeztettek a falu vezetőivel.

Engedély nélkül elhordják a fél hegyet szeretett falum, Szálka mellett. Eszement földtúrások és erdőirtások kezdődtek most tavasszal – panaszkodott a szekszárdi borvidéken lévő kistelepülés egyik lakója a többek között az Indexhez is elküldött levelében. Nem ő az egyedüli, akit felháborított a falu határában április végén kezdődött földkitermelés, többen bíróságon támadták meg a munkálatok engedélyeit, emellett egyesület alapítására készülnek, és a Szálkáról Szekszárdra vezető út lezárásától sem riadnának vissza, hogy megvédjék a nyugalmukat.

A sztráda jön, a domb megy

A történet tavasszal kezdődött, amikor az M6-os autópálya építése elérte Szekszárdot és környékét – idézte fel az Index kérdésére a lakossági tiltakozás egyik kezdeményezője, Bartus Zsolt. Ezen a nyomvonalon nagyobb mennyiségű földalapra van szükség az út megépítéséhez, ennek egy részét a földtulajdonosokkal kötött szerződés alapján a 604 lakosú Szálka határában lévő domb kitermelésével teremtik elő.

Valamikor márciusban a bevezető út melletti dombokon megkezdték az erdő kiirtását, ezzel nemcsak a vadállomány egyik „lakóhelyét” veszélyeztetve, hanem jelentősen megváltoztatták a szálkai védett terület összképét is, idézi fel Bartus a munkálatok kezdetét. Áprilisban megkezdődött a föld kitermelése is, akkor vált szinte pokollá a szálkaiak élete, legalábbis ezt mondják a munkálatok ellen tiltakozók.

A szállítás mintegy húsz földszállító teherautóval kezdődött meg, az autók naponta öt-hat fordulót tettek meg a földkitermelő hely és az építkezési terület között, mondja Bartus. Ez azért súlyos probléma, mert a faluból csak egyetlen négyszámjegyű, az 5601-es számú, keskeny, makadám alapú úton lehet eljutni a nyolc kilométerre lévő Szekszárdra, ahol a falu nagy lakóinak nagy része tanul vagy dolgozik.

Nem tudtak semmiről

A helyiek főként azért döbbentek meg a földszállító teherautók felbukkanásakor, mert a föld elszállításának megkezdésekor a nem tájékoztatták őket. Az életünk egyik pillanatról a másikra, minden előzetes értesítés nélkül változott meg, a biciklis és motoros közlekedés lehetetlenné vált, de Szekszárdra, ahová korábban tíz perc eljutottak, gyakran most több mint fél óráig tart az út, panaszkodnak a helybéliek.

Pedig a kivitelező tájékoztatta az önkormányzatot a munka elkezdéséről, mondja Rakita András, az M6-os Szekszárd-Bóly és az M60-as Bóly-Pécs közötti szakaszát építő MCG (Mecsek Construction Group) konzorcium képviselője mondta kérdésünkre. Nemcsak a szálkai, hanem a térségben többek között a mórágyi és a hímesházi önkormányzattal is egyeztettek, hiszen azokról a településekről is szállítanak földet az építkezéshez. A kivitelező szerint a lakosokkal már az önkormányzatnak kellett volna egyeztetnie, arról, hogy ez megtörtént-e vagy sem, és ha nem, miért nem, Rakita Andrásnak nincs információja.

Az önkormányzat nem segít

A tiltakozó szálkaiak azonban úgy érzik, az önkormányzattól semmit nem várhatnak. Képviselőink még magánemberként sem csatlakoztak a kezdeményezéshez, panaszkodik Bartus. A polgármesterrel többszöri próbálkozásunk ellenére sem tudtunk beszélni, a községházán annyit tudtunk meg: az önkormányzat határozata értelmében minden jogilag lehetséges lépést megtesznek a kialakult helyzetben. Hogy ez pontosan mit jelent, azt nem sikerült megtudnunk: a településnek nincs saját jegyzője, „a szekszárdi jegyzőhöz tartoztunk, ő viszont most felmentés alatt áll” – kaptuk a felvilágosítás a szálkai polgármesteri hivatalban.

A helyieket nemcsak a mindennapi életükben bekövetkezett nehézségek és az község vezetésének nemtörődömsége zavarja. Egyfelől súlyos természetkárosításnak tartják a földbányászat elkezdését – bár Rakita megjegyezte, hogy ez, noha kellett a munkához bányakapitánysági engedély, nem bánya, hanem úgynevezett célkitermelő hely –, másfelől félnek attól, hogy az 5601-es út jóvátehetetlenül károsodni fog a teherautók miatt.

Leszakadhat, eltűnhet

Az egyik helyi vállalkozó ugyanis szakvéleményt készítetett az út egy szerpentines részéről. A szakvélemény szerint az út adottságai, alapja és nyomtávja nem megfelelő a rendszeres teherközlekedéshez, és ilyen üzemszerű igénybevétel esetén az út teljesen el is tűnhet, illetve leszakadhat, mondja Bartus Zsolt. A közútkezelő ennek ellenére május 15-i hatállyal megadta az engedélyt a földszállításokra – bár a helyiek szerint a munkálatok már hetekkel korábban, áprilisban megkezdődtek.

Ezt a szakvéleményt nem láttuk, de van egy megállapodásunk a közútkezelővel a beszállítói útvonalak építés időszaka alatt történő üzemeltetéséről – reagált Rakita András. A megállapodás kiterjed arra is, hogy a szállítási tevékenység befejeztével az utat – nemcsak itt, más építési helyszíneken is – az eredeti állapotra kell helyreállítani. Vagyis nem is az eredetire, hiszen a mellékutak legtöbbször – így Szálkánál is – olyan állapotban vannak, hogy rendbetétel nélkül alkalmatlanok lennének ilyen intenzitású teherforgalom lebonyolítására.

Vita az úthasználatról

A kivitelező képviselője azt ugyanakkor elismerte: „elméletileg előfordulhatott”, hogy a föld kitermelése és elszállítása már a május 15-i határidő előtt elkezdődött. Szerinte azonban ez érdemben nem befolyásolja a kialakult helyzetet, mert a megállapodás a közútkezelővel most már érvényben van.

Rakita András azt elismerte, hogy a közútkezelő májusban egy időre felfüggesztette a szállításra kiadott engedélyt, és a föld kitermelése csak azt követően folytatódhatott, hogy a kivitelező helyreállította a már a földkitermelés kezdete előtt rossz állapotban lévő utat. "Ezt az állami utat mi saját pénzből rendbe tettük, így nem értem, miért ne folytatódhatna a földszállítás azon" – fogalmazott Rakita.

Folytatódhat, de kérdés meddig. A tiltakozók ugyanis amellett, hogy pert indítottak a szerintük vitatható jogszerűséggel kiadott bányászati engedély miatt, engedélyt kértek és kaptak polgári engedetlenségi akcióra. Ez a polgári engedetlenség az lesz, hogy végső esetben lezárják az utat, mondta Bartus.

Mi lesz így az M6-ossal?

Az út lezárás természetesen komolyan és károsan befolyásolná a tevékenységünket, azzal mindenképpen foglalkozni kell – reagált erre a lakossági szándékra Rakita András. Azt ugyanakkor megjegyezte: nem érti, hogy a tiltakozók korábban miért nem keresték meg őket vagy alvállalkozójukat, Colast a kifogásaikkal.

Rakita azt mondja, mióta a tudomásukra jutott a tiltakozás, ők keresik a helybélieket, de "nehéznek ígérkezik a megállapodás". Pedig azt mondja, ők hajlanának erre, ezt jelzi, hogy felajánlottak hárommillió forintot a községnek, amit az önkormányzat közcélokra, építési forgalom okozta hibák kijavítására fordíthatna. Az viszont nem megoldás, hogy érvényes engedélyek ellenére leállítsanak egy beruházást, hogy ne épüljön tovább az M6-os.

Hogy a hárommillió forintnak mi lesz a sorsa, azt egyelőre nem tudni, ahogyan azt sem, hogy mi lesz a földszállításokkal, ha a tiltakozók beváltják a fenyegetésüket, és lezárják az utat. Az viszont biztos, hogy ha leáll az eredetileg októberig tervezett földszállítás, az magának az M6-osnak az építésében is fennakadásokat okozhat.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?