Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Útlezárást terveznek az erdélyi fuvarozók

2008.09.04. 15:30
Az Erdélyi Közúti Szállítók Egyesülete (EKSZE) egyetlen magyarországi gépkocsit sem enged közlekedni az erdélyi utakon, ha október 20-ig a budapesti Közlekedési Minisztériumtól nem érkezik számukra kielégítő válasz az Orangeways Zrt. olcsó romániai járataival kapcsolatban. Akár barikádokat is készek építeni. Az erdélyi cégek egy Budapest-Csíkszereda útért átlagosan 11 ezer forintot kérnek, míg ugyanezt a távolságot a narancsszínű buszokon 7 ezer forintért, hűsítő italok és utaskísérő társasága mellett tehetjük meg.

Az Erdélyi Közúti Szállítók Egyesülete (EKSZE) egyetlen magyarországi gépkocsit sem enged majd közlekedni az erdélyi utakon, ha október 20-ig a budapesti Közlekedési Minisztériumtól nem érkezik számukra kielégítő válasz az Orangeways Zrt. romániai járataival kapcsolatban - jelentette ki a Napi Gazdaságnak Orbán László, a szervezet csíkszeredai elnöke.

Az egyesület az Orangeways Zrt. Csíkszereda-Budapest járata ellen tiltakozik, szerintük a magyarországi, úgynevezett fapados járatokat üzemeltető cég irreálisan alacsony áraival máris csőd közeli állapotba sodorta őket. Nehezményezik, hogy míg az erdélyi cégek Budapesten havonta mintegy 1500 eurós állomásdíjat kénytelenek fizetni, addig a fapados cég a törvényeket megkerülve helyi buszmegállókból, illetve az út széléről szállítja utasait, így önköltség alatti árakkal tud dolgozni. Az egyesület véleménye szerint a budapesti utaztató által alkalmazott dömpingárak mellett a cég szállítási engedélyét sem a hatályos törvényeknek megfelelően állították ki, ezért a helyi közúti hatóságok (ARR), valamint a román, illetve a magyar közlekedési minisztérium segítségét kérték az Orangeways autóbuszainak kitiltásához.

A román közlekedési minisztérium az érdekképviselethez eljuttatott állásfoglalása egyértelműsíti: az Orangeways engedélyei a hatályos jogszabálynak minden szempontból megfelelnek és a cég mind a kolozsvári, mind a csíkszeredai járatára a román szaktárca beleegyezésével, törvényesen szerezte meg a szállítói jogot. A román hatóság figyelemmel kíséri a magyarországi cég tevékenységét, ám eddig csak egyetlen esetben - egy negyvenperces késés miatt - kellett megbírságolni az utaztatót. Ez messze nem olyan súlyú, ráadásul nem ismétlődő kihágás, ami az engedély visszavonását indokolná.

Orbán szerint Romániában egy 2001-es, a két ország szakminisztériumai és a szállítók között létrejött egyezmény értelmében 0,04 euró/utas/kilométer ár alatt nem lehet szállítani. Azt az EKSZE képviselője is elismerte, az Orangeways árai ezen szint felett vannak, ám szerinte ez nem csoda: a megszabott minimáláron tisztességesen - elsősorban az üzemanyag drágulása miatt - már rég nem lehet fuvarozni, és kitart amellett: a konkurens csak törvénytelen módszerekkel tudja tartani az árait.

Nincs nemzetközi egyezmény, de van érvényes engedély

Érdekes fejlemény, hogy a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) a Napi Gazdaságot úgy tájékoztatta, hogy sem a két állam kormánya, sem közlekedési minisztériuma között nem született olyan megállapodás, kormányközi egyezmény, amelyben a közúti személyszállításban alkalmazható ár minimumát a két fél megszabta volna. Híreink szerint a minimálárat szabályozó egyezmény csupán a helyi fuvarozók közötti megállapodás, a román szaktárcának sincs kötelező érvényű határozata ez ügyben.

Bajkó Ernő, az Orangeways romániai megbízott képviselője állítja: engedélyükkel semmi baj nincs. Szerinte az, hogy a cég nem fizet állomásdíjat, elsősorban annak köszönhető, hogy a korábban a Hargitai megyei útügyi hatóságnál dolgozó Orbán László elérte: a helyi buszállomásokon ne fogadják buszaikat, így kénytelenek magánszemélyektől vagy cégektől bérelni a megállót - ez azonban nem törvénytelen. Ellentétben a helyi vállalkozókkal, az Orangeways vadonatúj buszokkal dolgozik, melyek alacsony fogyasztás mellett több utas szállítására is alkalmasak, így tudják elérni, hogy alacsonyabb jegyárakkal, kisebb önköltség mellett szállítsanak. Annak ellenére, hogy a társaság a bevezető áraival is minimális profitot tud felmutatni, szeptembertől közel 20 százalékos áremelést tervez.

Az erdélyi cégek egy Budapest-Csíkszereda útért átlagosan 11 ezer forintot kérnek, míg ugyanezt a távolságot a narancsszínű buszokon 7 ezer forintért, hűsítő italok és utaskísérő társasága mellett tehetjük meg.