További Magyar cikkek
Az Erdélyi Közúti Szállítók Egyesülete (EKSZE) egyetlen magyarországi gépkocsit sem enged majd közlekedni az erdélyi utakon, ha október 20-ig a budapesti Közlekedési Minisztériumtól nem érkezik számukra kielégítő válasz az Orangeways Zrt. romániai járataival kapcsolatban - jelentette ki a Napi Gazdaságnak Orbán László, a szervezet csíkszeredai elnöke.
Az egyesület az Orangeways Zrt. Csíkszereda-Budapest járata ellen tiltakozik, szerintük a magyarországi, úgynevezett fapados járatokat üzemeltető cég irreálisan alacsony áraival máris csőd közeli állapotba sodorta őket. Nehezményezik, hogy míg az erdélyi cégek Budapesten havonta mintegy 1500 eurós állomásdíjat kénytelenek fizetni, addig a fapados cég a törvényeket megkerülve helyi buszmegállókból, illetve az út széléről szállítja utasait, így önköltség alatti árakkal tud dolgozni. Az egyesület véleménye szerint a budapesti utaztató által alkalmazott dömpingárak mellett a cég szállítási engedélyét sem a hatályos törvényeknek megfelelően állították ki, ezért a helyi közúti hatóságok (ARR), valamint a román, illetve a magyar közlekedési minisztérium segítségét kérték az Orangeways autóbuszainak kitiltásához.
A román közlekedési minisztérium az érdekképviselethez eljuttatott állásfoglalása egyértelműsíti: az Orangeways engedélyei a hatályos jogszabálynak minden szempontból megfelelnek és a cég mind a kolozsvári, mind a csíkszeredai járatára a román szaktárca beleegyezésével, törvényesen szerezte meg a szállítói jogot. A román hatóság figyelemmel kíséri a magyarországi cég tevékenységét, ám eddig csak egyetlen esetben - egy negyvenperces késés miatt - kellett megbírságolni az utaztatót. Ez messze nem olyan súlyú, ráadásul nem ismétlődő kihágás, ami az engedély visszavonását indokolná.
Orbán szerint Romániában egy 2001-es, a két ország szakminisztériumai és a szállítók között létrejött egyezmény értelmében 0,04 euró/utas/kilométer ár alatt nem lehet szállítani. Azt az EKSZE képviselője is elismerte, az Orangeways árai ezen szint felett vannak, ám szerinte ez nem csoda: a megszabott minimáláron tisztességesen - elsősorban az üzemanyag drágulása miatt - már rég nem lehet fuvarozni, és kitart amellett: a konkurens csak törvénytelen módszerekkel tudja tartani az árait.
Nincs nemzetközi egyezmény, de van érvényes engedély
Érdekes fejlemény, hogy a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) a Napi Gazdaságot úgy tájékoztatta, hogy sem a két állam kormánya, sem közlekedési minisztériuma között nem született olyan megállapodás, kormányközi egyezmény, amelyben a közúti személyszállításban alkalmazható ár minimumát a két fél megszabta volna. Híreink szerint a minimálárat szabályozó egyezmény csupán a helyi fuvarozók közötti megállapodás, a román szaktárcának sincs kötelező érvényű határozata ez ügyben.
Bajkó Ernő, az Orangeways romániai megbízott képviselője állítja: engedélyükkel semmi baj nincs. Szerinte az, hogy a cég nem fizet állomásdíjat, elsősorban annak köszönhető, hogy a korábban a Hargitai megyei útügyi hatóságnál dolgozó Orbán László elérte: a helyi buszállomásokon ne fogadják buszaikat, így kénytelenek magánszemélyektől vagy cégektől bérelni a megállót - ez azonban nem törvénytelen. Ellentétben a helyi vállalkozókkal, az Orangeways vadonatúj buszokkal dolgozik, melyek alacsony fogyasztás mellett több utas szállítására is alkalmasak, így tudják elérni, hogy alacsonyabb jegyárakkal, kisebb önköltség mellett szállítsanak. Annak ellenére, hogy a társaság a bevezető áraival is minimális profitot tud felmutatni, szeptembertől közel 20 százalékos áremelést tervez.
Az erdélyi cégek egy Budapest-Csíkszereda útért átlagosan 11 ezer forintot kérnek, míg ugyanezt a távolságot a narancsszínű buszokon 7 ezer forintért, hűsítő italok és utaskísérő társasága mellett tehetjük meg.