A hiperek bedarálják az élelmiszerszakboltokat

2008.09.23. 06:53
A modern kereskedelmi csatornák bedarálják a pékségeket, trafikokat és zöldségeseket, ám a hagyományos piacnak és a hentesüzletnek tavaly is stabil maradt a pozíciója - derült ki a Nielsen piackutató adataiból. A cég az elemzésével lényegében magyarázatot talált arra a kérdésre, hogy a független kis boltok és a láncba szervezett kis boltok piaci részesedése miért nem csökken egyenes arányban a csődbe ment kereskedelmi egységek ugrásszerűen növekvő számával.

A jelek szerint az átrendeződés nem a kis boltoknál, hanem az élelmiszerszakboltoknál kezdődött. Pékségbe például a családok hetente a két évvel korábbi tíz alkalom helyett már csak hétszer járnak, trafikba a hét helyett ötször, zöldségeshez pedig öt helyett négyszer. Az elemzés szerint míg az említett szakboltoknál jelentősen csökken a látogatottság, addig a modern kereskedelmi csatornáknál, elsősorban a hipermarketeknél folyamatosan nő a pékáru- és a zöldség-gyümölcs vásárlási hajlandóság.

Ez utóbbinál a piac is jól tartja magát, a háztartások a zöldség- és gyümölcsszükségletük legnagyobb részét még mindig innen szerzik be, annak ellenére, hogy bár a zöldséges közel van a lakóhelyhez, a piac nagyobb választékot kínál.

Az elemzés szerint középtávon leginkább a zöldségesüzletek kerülhetnek komoly bajba, ugyanis ezen élelmiszer-kategóriánál nem csak a hiperek, hanem a diszkontok forgalma is ugrásszerű növekedést mutat. Eddig évente egy százalékkal nőtt a háztartások zöldség- és gyümölcsbeszerzése a diszkontokban, ám a piacon időközben újabb szereplő jelent meg, amely közvetlenül és a verseny élesedése miatt közvetve is hatványozott növekedést generálhat a kategóriában.