További Magyar cikkek
Mindeközben Draskovics Tibor távozása még csak valószínűsíthető, és annak forgatókönyve is képlékeny. A minisztercsere nem csak azon múlik, hogy Gyurcsány Ferenc felkéri-e a tisztségre Draskovics Tibort, hanem utóbbi döntésén is - hívták fel a figyelmet forrásaink, emlékeztetve arra, hogy a pénzügyminiszter "ezer szállal" kötődik a távozó Medgyessy Péterhez.
Most vagy később?
Az első lehetőség szerint a pénzügyminiszter a jövő évi költségvetés parlamenti küzdelmeit még végig csinálná, azaz az év végéig maradna. Ez egyszersmind a kormányváltás esetén óhatatlanul fokozódó bizonytalanság kivédését is szolgálná, egyértelmű jeleként a gazdaságpolitikai iránytartásnak. Több érv szól ugyanakkor amellett is, hogy egy új kormány ne kezdje működését azzal, hogy alig néhány hónap után az egyik legfontosabb pozícióban változtatnia kell. Ha a miniszter később távozik, a lépés egyebek között a tervezett 4,6 százalékos államháztartási hiány túllépésével lesz magyarázható.
|
Az Index által megkérdezett gazdaságkutatók véleménye megoszlik a tekintetben, hogy a cseréről szóló döntés esetén mikor is lenne szerencsés annak végrehajtása. Bartha Attila, a Kopint-Datorg tudományos főmunkatársa szerint ha a személycsere mellett döntenek, azt mielőbb, akár a költségvetés parlamenti benyújtása előtt napokkal is végre kell hajtani (a benyújtás határideje szeptember 30., az új kormány várhatóan szeptember 27-én alakulhat meg). Erdős Szabolcs, az Ecostat közgazdasági elemzések osztályának vezetője ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy ezáltal olyan pénzügyminiszternek kell a költségvetést elfogadtatnia, aki annak előkészítésében egyáltalán nem vett részt.
Mindhárom név jól cseng
Draskovics Tibor egy nehéz költségvetési helyzetben szilárdította meg tekintélyét mind a nemzetközi befektető, mind az Európai Unió Bizottsága előtt - véli Bartha Attila. A kutatók egyetértenek abban, hogy a jelenlegi pénzügyminiszter helyett felvetett Surányi György és Bokros Lajos neve egyaránt széleskörű nemzetközi elismertséggel bír, mindhárom személyt a stabilitásorientált politika követőjeként tartják számon. A pénz és tőkepiacokat ugyancsak megnyugtathatja az, hogy egyikük sem pártpolitikusként irányítaná a fiskálispolitikát.
A kutatók egyetértenek abban is, hogy mindhárom személy tartaná a költségvetés makroszámait, sem az államháztartási hiányt, sem az inflációt nem engednék elszállni. Erre egyébiránt predesztinálja őket, hogy igencsak szűk a gazdaságpolitikai mozgástér, - a hasonló szakmai attitűd mellett - ezért sem lehet érdemi különbségeket vázolni a jelöltek által várhatóan követendő irányvonalak között.
Surányi - Járai feszültségek
Bokros és Surányi közötti különbségként azonban mindketten megemlítették, hogy változhat a jegybank és a pénzügyi kormányzat viszonya. Surányi György több esetben fogalmazott meg kritikát a jegybank vezetésével, az általuk követett monetáris politikával kapcsolatban - emlékeztetett Erdős Szabolcs. Bartha Attila szerint Surányi kinevezése esetén a jelenleg a körülményekhez képest harmonikusnak mondható viszony valószínűleg kevésbé lenne zökkenőmentes, amiben nem csak szakmai, hanem személyi feszültségek is szerepet játszhatnak.