További Magyar cikkek
A Pesti Est nem "mikrovállalkozás" többé, hanem "nagyvállalatokkal is versenyezni képes sokarcú médiavállalat", jelentették be szerdán azután, hogy a Pesti Estet is kiadó Est Média cégcsoport tulajdonost váltott. A tavaly kétmilliárdos bevételt produkáló cég hetven százalékát az az Econet szerezte meg, amelyet eddig a net- és telekommunikációs szolgáltató Externet, továbbá a freeblog.hu vagy a Sziget.hu tulajdonosaként ismerhettünk, illetve számtalan online és informatikai üzletággal próbálkozott már az alkalmazásszolgáltatástól a fizetési rendszerekig, nem túl nagy sikerrel.
Az országos terjesztőhálózattal rendelkező Est csoport tulajdonosváltása nem csak azért izgalmas, mert az új tulajdonos a Pesti Est mellett 19 vidéki programújságot is szerzett, továbbá részesedést kapott az O-Zone indoor hirdetési cégben.
Az üzlet figyelmet érdemel, mert a sokszereplős, több fordulós procedúra meglepő gyorsasággal és váratlansággal zajlott le. A történetben központi szerepe van egy titokzatos üzletembernek, az Est-tulajdonosok taoista hozzáállásának és a folyamatot katalizáló Gerendai Károlynak.
Az ügylet összetett, de három lépésben azért közgazdasági diploma nélkül is áttekinthető. Először azt ismerjük meg, miért kellett eladni az Est csoportot, a második fejezetben bemutatjuk, hogyan került a cég az Econethez. Végül pedig megtudhatják, mi lesz az országos cég jövője.
Az információkat a szerda este, Gerendai Károly és Takács Gábor (Sziget Kft.), Balázs Csaba (Econet-elnök), Lang András és Melis András (Est csoport egykori főtulajdonosai) részvételével zajlott beszélgetésen gyűjtöttük.
Miért, avagy a gyors eladás
Erre a kérdésre kaptunk legkevésbé megnyugtató válaszokat a résztvevőktől. Melis és Lang András, akiket üzleti partnereik csak Andrások néven emlegettek, elmondták: a cég 2006 végén, ideiglenesen pénzhiányos helyzetbe került. Romlott a külső piaci helyzet, ami mellett nagy megterhelést jelentettek a munka törvénykönyvének szigorításai miatt emelkedő munkaadói költségek is.A pénzhiány okai közt említették a tavasszal megkezdett racionalizálást is. Hosszútávon ugyan jövedelmezőnek tűnt, hogy a 125 fős létszámot 75-re csökkentsék. A fizetendő végkielégítések azonban megbillentették a cég pénzügyi egyensúlyát.
Így az Est csoport, amely 2004-ben 340 milliós, 2005-ben 160 milliós nyereséggel zárt, tavaly 180 millió forint veszteséget termelt.
Mindez a 2 milliárdos éves bevétel mellett eltörpül, ismerte el Gerendai Károly. Az Andrások banki hitelt mégsem igényelhettek, mivel ekkora összegben nehéz lett volna hitelt szerezni, magyarázta. Az Est vezetői mindemellett hosszútávon gondolkodtak, azaz nem csak a pillanatnyi problémákra akartak megoldást találni, hanem nagyobb fejlesztésekhez szerettek volna biztos hátteret teremteni.
Bár a terv összességében világosnak tűnt, számunkra nehezen volt érthető, hogy miért kellett az Estnek megvárnia a pillanatot, amikor gyakorlatilag már a nyomda kifizetésére sem volt pénzük?
Furcsa az is, hogy az Andrások végül miért olyan megoldást választottak, amelynek végén a két többségi tulajdonos tulajdonrésze 5-5 százalékra csökkent? Tudnivaló, hogy az Estre 2006-ban jelentős összegű vételi ajánlatot tett a Sanoma, az év vége felé pedig jelen cikket is megjelentető Index.hu Zrt. tulajdonosa is tárgyalt az esetleges vásárlásról.
Hogyan, avagy a rejtélyes pénzember
Az Andrások 2006 végén tehát megkeresték Gerendai Károlyt, hogy segítsen nekik pénzügyi partnert találni az ideiglenes pénzügyi nehézségeik enyhítésére. A Sziget tulajdonosa elmondta, kezét baráti érzések is irányították, amikor a telefon után nyúlt, hiszen a két cégnek hasonló a célcsoportja, tevékenységükben sok az átfedés, ráadásul 14 éve működnek együtt üzletileg és emberileg egyaránt.
Bár a Sziget nem volt tőkehiányos helyzetben, az Est csoport számára elegendő pénzt nem tudtak megmozgatni. Így Gerendai személyes ismerőse, egy külföldön tevékenykedő magyar üzletember segítségét kérte. A Wexner Trading LLC nevű cég révén beszálló pénzügyi befektetőnek azt ígérték, 50 millió forintos gyorssegélyért néhány hónap alatt akár 10 százalékos hasznot biztosítanak számára. Az eredmény később mindenki várakozását felülmúlta, és a tranzakció abszolút nyertesévé tette az üzletembert. De erről később.
Gerendai eközben, 2007 elején létrehozott egy EMG (Emerging Media Group) Kft. nevű céget 3 millió forinttal, amelyhez hamarosan Takács Gáborral hozzátettek még 97 milliót. Az EMG-be 406 milliót rakott a fent említett üzletember, aki kérte, hogy nevét Gerendaiék tartsák titokban.
A 80 százalékban a titokzatos úr tulajdonába kerülő EMG ekkor szerzett többségi tulajdont az Est csoportban azzal, hogy a médiavállalatnak átutalt még 144 milliót, hogy az folytathassa működését. Összességében tehát 194 millió forint került az Esthez.
A március 7-én megkötött szerződéssel alakult ki végül a jelenlegi helyzet. Az Estet teljes egészében tulajdonló EMG-ben 70 százalékos tulajdonrészt vásárolt az Econet 210 millió forintért, és 750 millió forint értékű részvényért.
A vásárlás egyúttal azt is jelentette, hogy a Wexner több mint 100 százalékos haszonnal szállhatott ki a bizniszből, megtartva magának még egy 10 százalékos részt is. A cégben emellett Melis és Lang 5-5 százalékig, Gerendai 6,5 százalékig, Takács pedig 3,5 százalékig maradtak tulajdonosok.
A tervek szerint az Econet 2008 márciusában 740 millió és 1,1 milliárd forint közti összegért vásárolja majd meg az EMG fennmaradó 30 százalékát is, megszerezve az Est csoport egészét.
A Sziget az ügyletben közvetlenül nincs benne, de Gerendai, a Sziget erőforrásaira alapozva vállalta, hogy három évig viszi az Est menedzsmentjét.
A jövő, ami szép és új
Balázs Csaba Econet-vezér szerint cége és az Est együttműködése különösen gyümölcsöző lesz, mert építhetnek a cég telekommunikációs és online ágainak, továbbá a nyomtatott média szinergiáira. Az Est meg fogja duplázni az Econet bevételeit, amely 2007-ben 4-5 milliárd lesz, ígérte az igazgató.
Az új tulajdonosok már megkezdték az Est átalakítását. A cég talpraállítását vezető Gerendai szerint, az eddigi menedzsment hibája az volt, hogy nem gondolkodtak piacközi együttműködéseken, amelyek csökkenthetnék a kiadásokat vagy erősíthetnék a piaci pozíciójukat. Úgy vélte, a lap pozícionálása sem volt tökéletes.
Az új vezetőség az országos terjesztői hálózatot kihasználva új tevékenységek beindításán gondolkodik, és kezdenének valamit a hatalmas adtabázis nyújtotta lehetőségekkel is. Tervbe vették magának a lapnak az átalakítását is, de konkrét elképzelések helyett egyelőre csak annyit árultak el, hogy már az év első felében megújult Pesti Esttel jönnének ki.
A munkálatokban az Andrások tanácsadói szerepet kaptak, azt azonban még nem tudták, hogy fáradozásaikért kapnak-e fizetést. Gerendai hangsúlyozta, a két egykori tulajdonos, az Est alapítói többdimenziós figurák, így Lang energiáit a Waldorf iskolai tanári képzés, Melisét pedig a Képzőművészeti egyetem intermédia szaka köti le.
