Szárnyra kaptak a fapadosok
További Magyar cikkek
Kapacitását tekintve a legnagyobb közép-európai légitársasággá nőheti ki magát a Wizz Air, miután a cég bejelentette: másfél milliárd euróért huszonnégy új Airbus típusú gépet rendel, és ezzel flottája négy éven belül harminchárom gépesre bővül. A Wizz Air vezérigazgatója, Váradi József a Világgazdaságnak elmondta: a cég gépei már idén decemberre több utast szállítanak majd, mint most a Malév. Ez elsősorban azért lehetséges, mert a fapados társaság kisebb repülőtereket használ, így naponta többször - átlagosan akár 3,7-szer - fordulhat, a gépek telítettsége pedig eléri a 84 százalékot.
Egy súlycsoportban a SkyEurope-pal
A most hatgépes flottával rendelkező Wizz Air idén két Airbus A320-ast, jövőre még egyet lízingel, tizenkét gépet megvásárol, további tizenkettőre pedig opciót tart fenn. Ha 2009-ig lehívja az opciót, a Wizz Air a gépek számát tekintve is egy súlycsoportba kerül majd a Sky Europe-pal, amelynek most tizenöt gépe van, de négy éven belül harminckettőre bővít. A Sky egyébként nemrég a Wizz Airhez hasonló nagyságrendű bevásárlást ejtett meg, amikor 1,76 milliárd dollárért rendelt Boeingeket.
Airbus A320
A várakozások szerint a fapadosok között 2009-ben is a most százöt gépes EasyJet vezet majd, amelynek akkorra 240 tagú flottája lesz a második helyezett, 225 gépes RyanAir előtt. A húszgépes Germanwings négy év múlva ötven gépet tervez magának. A régóta privatizációra váró nemzeti légitársaságnak, a Malévnek most 29 különböző típusú gépe van.
Kiszorítják a klasszikusokat?
A fapados (szebb nevükön LC, vagyis low cost, alacsony költségű) légitársaságok részesedése dinamikusan növekszik az európai piacon, írta a Népszabadság.. Míg 2001-ben 30 millió, 2004-ben már 80 millió utast szállítottak, és a McKinsey elemző cég azt jósolja, hogy 2010-re 169 millióan repülnek majd fapadossal. Ez azt jelenti, hogy a klasszikus légitársaságokat és a charterjáratokat is beszámítva a fapadosok 2001-ben a teljes európai utasforgalom 7, 2004-ben már 16 százalékát szállították, 2007-re az arány 20 százalékra nőhet. Ezzel együtt a hagyományos légitársaságok részesedése egyre csökken: a 2001-es 72 százalékról tavaly 66-ra, 2007-re pedig a McKinsey szerint 62-re.