További Magyar cikkek
A korábban várt késésekkel szemben nagy számú járattörléssel is jár a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezete által hirdetett, csütörtök délutántól szombat délután fél háromig tartó 48 órás sztrájk. A munkabeszüntetés kezdete után kevesebb mint egy órával kiderült: 150-160 járatot kell törölni. Ez a teljes fogalom harmada. Azért csak harmada, mert a legnagyobb forgalmú légitársaságok közül a Malév és SkyEurope gépei nem érintettek, miután mindkét társaságnak saját kiszolgáló egységei vannak. Több, ferihegyi forgalmát tekintve kisebb cég, így a cseh, a lengyel és az osztrák légitársaság gépei is közlekednek. (A ferihegyi légiforgalom 40 százalékát a Malév adja.)
A legnagyobb forgalmú vesztesek között van a British Airways, a Lufthansa, a Wizz Air, az Easyjet, az Alitalia és a Swissair.
Itt ragadnak
Az utasoknak a légitársaságokkal kell felvenniük a kapcsolatot a jegyek későbbi érvényességével, kártérítéssel kapcsolatos kérdésekben, mondta az Indexnek Szollár Domokos, a Budapest Airport szóvivője. Hangsúlyozta: a járattörlésekről pontos információk találhatók a reptér honlapján, így kérik, aki teheti, indulás előtt még tájékozódjon.
A sztrájk első óráiban nem alakult ki tumultus a reptéren, de a kora délután "üresjárat" a légiforgalomban, mondta Szollár Domokos. A kora esti csúcsidőszakban már nagyobb tömegek gyűlhetnek össze, ez attól is függ, hogy rövid idő alatt hányan értesülnek a helyzetről. A Budapestre tartó, még el nem indított járatokat is törlik a légitársaságok, számítani lehet arra, hogy lesznek Budapesten ragadó gépek.
Sármellék helyzetben
A Lufthansa öt mai, Budapestről német városokba induló, illetve két, menetrend szerint éjjel érkező és holnap reggel visszainduló járatát kellett eddig törölni, ez összesen mintegy 400 utast érint, mondta el az Indexnek Lichtenberger Tamás, a Lufthansa ferihegyi állomásvezetője. A társaságnak egy gépe sem ragad Ferihegyen, miután már az ide induló járatokat is törölték. Az utasoknak ilyen esetben kártérítés nem jár, közölte az állomásvezető, a helyzet ugyanis vis maiornak minősül, mintha az időjárás vagy biztonsági okok miatt kerülne sor járattörlésre.
A Lufthansa az utasokat megpróbálja más járatokkal, például a Malév gépeivel úti céljukhoz vagy csatlakozásokhoz juttatni. Felmerült annak a lehetősége is, hogy a sármelléki repteret használják, erről a németországi központban kell döntést hozni. Elképzelhető az is, hogy az utasok egy részét buszokkal Bécsbe viszik. Egyelőre vizsgálják a lehetőségeket, ennek függvénye az is, hogy pénteken a járataik közül hányat kell törölni.
Elképzelhető, hogy egyes légitársaságok Sármelléket használják a budapesti sztrájk alatt, konkrét megállapodás erről azonban még egy céggel sem született, mondta Valkó Lajos, a sármelléki Fly Balaton reptér értékesítési és marketingigazgatója. A vezető hangsúlyozta: egyidejűleg ötszáz utas kiszolgálására képesek, ez két-három nagy gépet jelent, ami negyvenperces fordulóidővel számolva akár óránként öt gép kiszolgálását is lehetővé teszi. Mindez csak a nyitvatartási időben, reggel nyolc és este nyolc, szombattól este 11 között lehetséges: a reptér ugyan képes bármikor hosszabbítani nyitva tartását, de ehhez a légiirányítással az előírások szerint hét nappal korábbi egyeztetés szükséges. Valkó Lajos hangsúlyozta: a későbbiekben elképzelhető, hogy több légitársasággal is keretmegállapodást kötnek arra, hogy Ferihegy kiesése esetén Sármelléket használják. Ma több cégnek ilyen helyzetekre például a pozsonyi reptérrel van megállapodása.
Nagy volt a különbség
A földi kiszolgálás hiánya lehetetlenné teszi a gépek indítását: nemcsak arról van szó, hogy nincs, aki a csomagokat rakodja vagy az utasokat a géphez vivő buszokat vezesse, sztrájkolnak olyan műszaki munkatársak is, akik nélkül nem szavatolható biztonságos közlekedés.
A földi kiszolgálók a múlt heti figyelmeztető sztrájk után azért hirdettek kétnapos munkabeszüntetést, mert továbbra sem sikerült megállapodni a földi kiszolgálást végző Celebi Kft. vezetésével. A cégvezetés az egyeztetésen négy százalék alapbéremelést, ezen kívül háromszázalékos, teljesítménytől függő emelést javasolt. Vállalta, hogy az eddig külsősként foglalkoztatott munkavállalók közül mintegy százhúszat állományba vesz. A szakszervezet azonban ragaszkodott a tíz plusz öt százalékos béremeléshez és a jelenlegi munkarend megtartásához.
Az új, befektetési szándékkal fellépő konzorcium tagjai a Hochtief Airport GmbH, a Caisse de Dépot et Placement du Québec, a Kreditanstalt für Wiederaufbau és a GIC Special Investment Pte Ltd befektetési társasága, a Malton Investment Pte Ltd. A Hochtief Airport GmbH által vezetett, a KfW-t és a CdP-t is magában foglaló konzorcium már a BA Zrt. privatizációs pályázati eljárásában is részt vett, annak második helyezettje volt. A győztes angol BAA-t azonban felvásárolta a spanyol Ferrovial, amely az eladás mellett döntött. A privatizációs szerződés rögzítette, hogy a reptér részvényeinek továbbértékesítéshez a magyar állam hozzájárulása szükséges, és az új tulajdonosnak az eredeti szerződésben foglalt kötelezettségeket teljesítenie kell.