További Magyar cikkek
Az eredetileg angol, tavaly a spanyol Ferrovial által felvásárolt, a ferihegyi reptér üzemeltetését 2005 őszén privatizációs pályázaton elnyert BAA és a német Hochtief AirPort (HTA) által vezetett konzorcium hivatalosan is lezárta a Budapest Airport tulajdonosváltásával kapcsolatos tranzakciót. Ezzel a HTA megszerezte a BAA Budapest Airportban (BA) tulajdonolt részesedését, és átvette a BA irányítását és üzemeltetését.
A két vállalat között az ÁPV Zrt. által is jóváhagyott megállapodás már több mint egy hónapja megszületett, az zárás a kialkudott vételár átutalását jelenti. Az összeg tetemes: a németek 1,9 milliárd eurót, a megállapodás idején jellemző 246,50 forint körüli bankközi piacon élő árfolyammal számolva 467,4 milliárd forintot fizetnek. Ez nemcsak a korábbi saját, a privatizációs pályázaton 2005 őszén a második helyre elégséges Hochtief ajánlatnál - 406 milliárd forint -, de az akkori győztes 464,535 milliárd forintnál is jobb valamivel. (A mai, 250 forint feletti euróárfolyam mellett forintban még nagyobb összegről van szó.)Keveset léptek az angolok
Ez különösen annak fényében magas összeg, hogy a Hochtief közleménye leszögezi: "az új vezetés mindenekelőtt a további fejlesztésekre, a repülőtér bővítésére és modernizálására fog koncentrálni. Csak a következő öt évben 261 millió eurót fektet a ferihegyi repülőtér fejlesztésébe, és kiterjedt beruházásokat hajt végre". Ez az összeg a privatizációs pályázatban kötelezően vállalt fejlesztési pénz, amelyet a HTA-nak át kellett vállalnia, hogy új tulajdonosként beléphessen. A másfél évig tartó BAA-érában az összeg töredékéért, információink szerint 10-20 millió euró közötti értékben valósultak meg fejlesztések - igaz, a BAA terveit felülírhatta, hogy időközben az anyacéget felvásárolta a spanyol Ferrovial, amely hamar jelezte, portfoliójából az eladandó repterek közé sorolta a budapestit.
A fejlesztések eddigi kevéssé látványos volta azzal is összefügghet, hogy az első időszak tervezéssel telik, amely nyilván kisebb költségigénnyel is jár, mint a tényleges beruházás, megvalósítás. Úgy tudjuk, a Hochtief az eddig készült terveket, koncepciókat csak részben viszi tovább, egyes területeken új elképzeléseket hozna, ami azt is jelenti, hogy a privatizációs szerződésben előírt ötéves határidőt figyelembe véve kevesebb ideje is marad.
A nagyvezérek Ferihegyen
Az elszántságot mutatja, hogy a Budapest Airport vezérigazgatói székébe Reinhard Kalenda, a Hochtief AirPort, azaz a cég tulajdonában álló reptereket felügyelő vállalkozás vezérigazgatója ül majd, aki megtartja korábbi pozícióját is. A vezérigazgató-helyettes Dimitrios Gatsonis, a HTA eddigi légiközlekedési igazgatója lesz.
A Hochtief nem egyedül veszi meg a repülőteret: az új tulajdonos egy konzorcium, amelynek a német építőipari óriás a legjelentősebb, 49,66 százalékos tagja. A társak: a montreali Caisse de dépôt et placement du Québec (23,167%), a szingapúri GIC Special Investments (23,167%) és a frankfurti KfW IPEX-Bank (4,0%). Ugyanakkor a Hochtiefben a közelmúltban szerzett 9,99 százalékos részesedést a leggazdagabb oroszként számon tartott Oleg Gyeripaszka.
Az alumínium- és építőipari nagyvállalkozó a közelmúltban felvásárolta Krasznodar, Anapa, Gelendzsik és Szocsi repülőterét. Az utóbbit félkész állapotban tavaly novemberben szerezte meg 200 millió dollárnak megfelelő összegért, arra számítva, hogy Oroszország, azaz Szocsi elnyeri a 2014-es téli olimpia rendezésének jogát. A Hochtief reptér-üzemeltetési tapasztalatainak kiaknázásának lehetőségével indokolta Gyeripaszka a cégben eszközölt bevásárlását, amely révén közvetve majdnem 5 százalékos tulajdonrésze van a Budapest Airportban is.