A magyar fogyasztók számára élelmiszer-vásárláskor a legfontosabb az adott üzlet által kínált áru minősége, ára és az árukínálat mértéke. Mégis, amikor arról döntünk, hol veszünk tejet és kenyeret, tehát hol szerezzük be a napi fogyasztási cikkeket, a vásárlás körülményei is a fentiekkel közel azonos súllyal esnek latba. Az üzletek kiválasztásakor például kifejezetten fontos szempont a bolt közelsége. A vásárlók ugyanis nem szívesen utaznak sokat, inkább egyéb elvárásaikból engednek – írja egy új, a vásárlási szokásokat felmérő kutatásának eredményéről a GfK Hungária.
Oly távol vagy tőlem, és mégis közel
A mintegy 1000, 15 évnél idősebb megkérdezett válaszai alapján általánosan levonható a következtetés, miszerint a fogyasztók inkább a nagyobb alapterületű üzleteket kedvelik. Ez alól kivételt képeznek - azaz jobban kedvelik a kis alapterületű üzleteket - a férfiak, az idősebb korosztály, az alacsony jövedelmű réteg, illetve a kisebb településeken élők.
A vásárlás helyéről szóló döntésnél fontos szempont a bolt közelsége. A nők hajlandók többet utazni, hogy elvárásaiknak minél inkább megfelelő üzletben vásároljanak – ők inkább ritkán, de nagyobb mennyiségben szerzik be a napi fogyasztási cikkeket. Az utazási hajlandóság az életkor növekedésével – érthető módon – folyamatosan csökken. Egy adott bolt megközelítésére áldozott idő függ a jövedelemtől is: a vásárlás helyszínének kiválasztásában az autóval rendelkező, „tehetősebb” réteget már nem csupán az üzlet közelsége befolyásolja.
A nőket megfőzi a csomagolás
A férfiak és nők között további különbség, hogy a nem előzetes mérlegelés alapján hozott vásárlói döntésekre, azaz az úgynevezett impulzusvásárlásra alapvetően a nők hajlamosak. Ők azok, akik saját bevallásuk szerint gyakrabban vásárolnak olyan termékeket, amelyet nem előre terveztek, vagy amelyre éppen nincs is szükségük. Az életkor növekedésével egyre inkább csökken a hajlandóság nem tervezett vagy „felesleges” árucikkek megvásárlására; a több főből álló családoknál gyakoribb a be nem tervezett vásárlás.
A sokakat szintén be nem tervezett vásárlásra késztető vonzó csomagolás a nőkre, a 20-29 évesekre, a fővárosiakra és a magasabb jövedelemmel rendelkezőkre van leginkább hatással.