K&H Bank, UniCredit, CIB – a hazai magánszemélyek közül ezen hitelintézetek ügyfelei vallják magukat leginkább „pénzügyi szakértőnek” – derül ki a GfK Hungária által elkészített Pénzügypiaci adatszolgáltatások felmérésből. A magyar lakosság egyötöde tekinti magát jártasnak a pénzügyek terén, egyhatoduk érdektelen ezek iránt, s hasonló arányt képviselnek azok is, akik teljes közömbösséget éreznek a bankokkal szemben.
A felnőtt magyarok 20 százaléka bizalmatlannak, mégis rendszeresen bankolónak tekinthető. A lakosok egyharmada az átlagos banki ügyfelet testesíti meg, aki rendszeresen igénybe vesz banki szolgáltatásokat, de ezen túlmenően nem különösebben foglalkoztatják őt a pénzügyek – mutat rá a felmérés.
Aligha okoz meglepetést, hogy a pénzügyekhez leginkább a magas iskolai végzettségű, jó anyagi körülmények között élő személyek értenek, ami pedig a válaszadók életkorát illeti, a 20–40 év közöttiek ismerik ki magukat leginkább ezen a téren. Az ellenségesek között főként az alacsonyabb végzettségű, idősebb személyek szerepelnek, akik közül sokan a fővárosban laknak. Az érdektelenek csoportjában a fiatalok (15–19 évesek) vannak túlsúlyban, ami arra enged következtetni, hogy a pénzügyek iránti érdeklődés igazán csak a munkakezdés után ébred fel a magyarok körében.
S mennyire tudatosan választanak bankot a hazai magánszemélyek? Bizonyos célcsoportokban a bankválasztás igen tudatos döntés, erre utal, hogy akik pénzügyi szakértőknek vallották magukat az egy egytől ötig terjedő skálán, 4-esre értékelték annak a jelentőségét, hogy melyik hitelintézetet választják pénzügyeik intézésére. Ezzel szemben az ellenségesek körében ez az átlag csak 2,3. A „pénzügyi szakértők” 4,4-re ítélték a bankok szolgáltatásainak modernségét Magyarországon, a hitelintézetekkel legkevésbé szimpatizálók körében viszont ez a mutató csak 3,4.
A banki szolgáltatások kapcsán végzett felmérést a közelmúltban az International Service Check nemzetközi minőség- és szolgáltatás-ellenőrző vállalat is: ebből az derül ki, hogy a szolgáltatási színvonal alapján a magyar bankok a legjobbak a régióban. A magyar ügyfelek ugyanakkor az ügyfélkapcsolat színvonala alapján nem értékelték kedvezően a bankokat, itt 66 százalék volt a teljesítményük, amivel a negyedik helyen állnak Szerbia, Cseh- és Lengyelország mögött.