A gönyüi kikötőből elúszik az uniós pénz

2007.07.05. 07:15
A negyedik tendert sem sikerült lezárni a gönyüi kikötő és hozzá kapcsolódó intermodális logisztikai csomópont megépítésére kiírt pályázaton. Ezúttal két vesztes konzorcium is megtámadta a döntést, miután a győztes a becsült ártól több mint 20 százalékkal tért el. A fellebbezéssel egyre kisebb az esélye annak, hogy hozzájutunk a 75 százalékos uniós támogatáshoz.

Elmaradt a szerződéskötés a gönyűi kikötő vasútberuházására kiírt immár negyedik tender nyertesével is, a Colas Dunántúl Zrt. és a Colas Eger Zrt. alkotta Colas 2007 konzorciummal. A KMR-2007 konzorcium (Közgép, Magyar Aszfalt és Rezonátor), valamint az Arrabona 2008 konzorcium (Swietelsky Építő Kft. és Mávépcell Kft.) megfellebbezte a pályázatot. A kiíró Észak-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság (Édukövizig) beruházási osztályvezetője, Petrőcz Bálint elmondta, hogy mindkét konzorcium a becsült ártól való több mint 20 százalékos eltérést kifogásolja.

Jövő júliusra be kellene fejezni

A Győr-Gönyű közforgalmú kikötő építésének, az intermodális központ közlekedési kapcsolatainak kialakításának teljes költsége több mint 7 milliárd forint. A beruházás elvileg háromnegyed részben az európai uniós pénzekből finanszírozható. A támogatást azonban még az előző fejlesztési terv időszakában nyerte el hazánk, így a beruházást 2008. július 30-ig be kell fejezni, hogy a pénzt lehívhassuk.

Az osztályvezető azt mondta: a közbeszerzési törvény értelmében, aki fellebbez, annak azon túl, hogy befizeti a 900 ezer forintos fellebbezési díjat, további felelőssége nincs. A folyamatos fellebbezések miatt viszont csúszik a beruházás megkezdése, s mára már, ha a döntőbizottság ismét helyt ad a kifogásoknak, a beruházás 2008. július 30-i befejezése is veszélybe kerül.

A mostani pályázatok beadásakor még mind az öt pályázó vállalta a kiírásban szabott feltételeket, így például a kivitelezés 300 napos teljesítését, a hatvan hónapos jótállást, valamint a kötbéreket. A döntőbizottság összevonta a két fellebbezési ügyet, ezeket jövő hétfőn tárgyalja.

Kizárásos előtörténet

Először 2006 februárjában írt ki pályázatot az Édukövizig. A döntőbizottság formai hibákat talált. A második, gyorsított közbeszerzés 2006. július 25-én indult, akkor későn jelent meg a pályázat, csak hat napjuk maradt a pályázóknak.

Nyertest is nyilvánítottak, a Vegyépszer konzorciumot, vele szerződött is az Édukövizig. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség azonban kezdeményezte a szerződés felmondását, az európai közbeszerzési szabályoktól való eltérés miatt.

A harmadik forduló 2007. január 5-én indult. Ekkor a Viadom Rt. vezette Győr-Gönyű VBK konzorcium nyert, de a Strabag fellebbezett. A döntőbizottság eljárási hiányosságok miatt új pályázatra kötelezte a kiírót, de a Strabag fellebbezését elutasította. A negyedik forduló beadási határideje 2007. június 11-e volt, hat pályázó indult, győztes továbbra sincs.