Sokat érnek a legfeltűnőbb helyek az üzletekben

2005.06.02. 12:30
A megszokottnak a többszöröse fogy azokból a termékekből, melyeket jól látható, kiemelt helyekre tesznek a hipermarketekben, így a gyártók is és az üzletláncok is jól járnak az ilyen reklámokkal. Vajon mi alapján választják ki, melyik termék kerülhet a legfeltűnőbb helyekre, és fizetnek a megkülönböztetésért a gyártók? Az Index utánajárt.
A hipermarketekben lévő hatalmas választék miatt a gyártók igyekeznek minél feltűnőbb csomagolásban, és legfőképpen minél feltűnőbben elhelyeztetni termékeiket, hogy a vásárlók felfigyeljenek rá, és azt tegyék kosarukba. Ennek köszönhető, hogy az üzletláncok bejáratánál, és más kiemelt helyeken külön polcokra helyeznek el egyes árucikkeket, és hatalmas táblákkal hívják fel ezekre a fogyasztók figyelmét.

Többszörösen megéri

A jól látható helyre helyezett termékekből a megszokott többszöröse fogy, így a gyártónak és az üzletláncnak is megéri ezen a módon reklámozni. A hipermarketektől kapott tájékoztatás szerint azt, hogy milyen árucikkek kerülnek a gondolasorra, komoly tervezés és a gyártókkal való tárgyalások előzik meg. Ilyenkor az adott áruból a megnövekedett kereslet miatt a beszállított mennyiséget is növelni kell. A Tescónál például éves tervet készítenek arra, mikor mit tesznek a legjobb helyekre.

A Tescóban és az Auchanban kéthetente változik a kiemelten kezelt termékválaszték. Leggyakrabban a szezonalitás dönt arról, hogy közvetlenül a bejárat melletti polcokon, illetve a gondolavégeken milyen jellegű árucikkek vannak. Nyár elején például jellemzően fürdőruhák, kerti bútorok, iskolakezdésnél füzetek, tollak, télen téli gumik sorakoznak a legfeltűnőbb helyeken.

Élelmiszereknél kevésbé jellemző a szezonalitás, így azoknál más szempontok döntenek. Az Auchanban az alapvető igények kiszolgálása a legfontosabb, vagyis azok a termékek kerülnek a jobb helyekre, melyeknél gyakoribb az igény - nyilatkozta az Indexnek az Auchan kommunikációs igazgatója. Legtöbbször az akciós árucikkeket teszik ide. A Tesco áruházakban az akciós újságban szereplő termékek is kiemelt helyen vannak.

Fizetnek a gyártók

Mivel a gyártók jól járnak, ha az ő termékük van szem előtt, felmerül a kérdés, fizetnek-e ezért a szolgáltatásért. Az Index úgy értesült, hogy komoly pénzbe kerül, ha egy cég azt szeretné, hogy árucikküket feltűnő helyre pakolják az áruházakban. Vonatkozik ez az akciós és a nem akciós termékekre egyaránt.

A Tesco kommunikációs igazgatója kérdésünkre azt válaszolta, hogy komoly tárgyalások alapján döntenek, mit tesznek a kiemelt helyekre, a megállapodások azonban nem publikusak. Danks Emese szerint a legfontosabb, hogy megbízható legyen a cég, és tudja teljesíteni a szerződésben vállaltakat, vagyis tudjon annyit szállítani, a megállapodott minőségben az adott termékből, amennyire szükség van. Az Auchannál sem árulták el, fizetnek-e a cégek, hogy a legjobb helyekre kerüljön termékük.