Ökonejlon és fizetős ingyenzacskó

2005.04.20. 16:00
A Matchnál öt forintot kérnek a zacskóért, a Spar és a Plusz eddig sem adta ingyen, a Tescóban környezetbaráttá teszik a szatyrokat, az Auchanban pedig próbálnak kevesebbet adni. A termékdíj bevezetése után az áruházláncok különböző módon reagálnak, van, aki a vásárlókra hárítja az ökoadót, és van, aki lenyeli a többletköltséget.
A januárban bevezetett termékdíj első hatásaként eltűntek az olcsó dobozos importsörök az üzletek polcairól. Most az üzletekben osztogatott ingyenzacskók tűnhetnek el, vagy válhatnak fizetőssé. A januárban bevezetett termékdíj ugyanis több száz millió forintos adóterhet jelenthet a nagyobb cégeknek.

A nagy üzletláncok közül elsőként a Match döntött úgy, hogy a vásárlókra hárítja az ökoadó miatt megnövekedett költségeket. A cégben április közepétől öt forintot kell fizetni az eddig ingyenes szatyrokért.

Több ötlettel készültek

A Tescóban nem változtatnak az eddigi szokásokon, a jövőben is ingyen adják a zacskókat, mert erre vásárlói igény van - nyilatkozta az Indexnek a cég kommunikációs igazgatója. A hipermarketekben év elejétől papírzacskókat is árulnak, mégpedig azért, hogy felhívják a vásárlók figyelmét arra, hogy van alternatíva.

Az üzletláncnál nyártól olyan adalékanyagot kevernek a zacskókba, melytől azok könnyen elbomlanak. Ez az áruháznak ugyan többletköltséget jelent, de a vásárlók továbbra is ingyen kapják a zacskókat. A Tesco áruházakban a visszaváltható szatyor bevezetését is tervezik angol mintára. Ezeket a masszívabb anyagból készült táskákat csak egyszer kell majd megvenni, és utána ingyen cserélik ki.

Az üzletláncnál egyébként a felhalmozott hulladék begyűjtésére is gondolnak, az áruházak előtt nagy konténerekbe vihetik vissza a fogyasztók a műanyag hulladékot. A cég a közeljövőben egy programot is indít, melynek révén környezettudatosabbá teheti a vásárlókat.

Környezettudatosabban

Az Auchan is ad a jövőben is ingyenzacskót, de megpróbálják környezettudatosabban kezelni a helyzetet. Ezt úgy oldják meg, hogy kevésbé nagyvonalúan osztogatják a szatyrokat, és megpróbálják elkerülni, hogy egy zacskóba egy termék kerüljön. Ezt annál is könnyebben tudják megtenni, mert az üzletekben általában a pénztárosok pakolnak, nem a vásárlók.

Az Auchannál a papírzacskó nem vált be. Komoly hátrányuk, hogy csak kevéssé terhelhetőek, így praktikusságuk is elmarad a nejlonzacskóktól. Az áruházban is megpróbálnak olyan műanyagot használni, mely hamarabb elbomlik, az átlagos nejlonszatyroknál.

Adnak, ha kérünk

A Sparnál és a Pluszban nincs változás az eddigi gyakorlathoz képest, mert ezekben az üzletekben eddig sem adtak ingyen nejlonzacskót. A két üzletláncban kissé masszívabb zacskókat árulnak 30-40 forintért. A kisebb boltokban, üzletekben már csak kérésre adnak ingyenszatyrot.

Tapasztalataink szerint a MédiaMarkt egyes üzleteiben az év eleje óta nem adnak automatikusan reklámszatyrot. A cég sajtófőnöke lapunknak elmondta, hogy kérésre továbbra is adnak ingyenzacskót a MédiaMarktokban, a termékdíjat pedig nem hárítják át a vásárlókra.



  • Tippek
  • Bankszámla