Szívatják az embereket a bankok 3.

2007.02.08. 21:04
A magas bankváltási költségek miatt a fogyasztók a szerződések megkötése után már nem képesek egy másik pénzintézet hasonló szolgáltatását igénybe venni - állapítja meg a Gazdasági Versenyhivatal. A GVH vizsgálatot indított.

A Gazdasági Versenyhivatal február 7-én ágazati vizsgálatot indított a lakossági és kisvállalati bankpiacon, hogy megismerje és értékelje a bankváltással kapcsolatos folyamatokat.

Torzul a verseny

A pénzügyi szolgáltatások területén valódi piaci verseny csak akkor alakul ki, ha az ügyfelek szabadon választhatnak a szereplők között. A választási szabadságnak azonban nemcsak a pénzügyi szolgáltatások első igénybe vételekor kell érvényesülnie, hanem akkor is, amikor a fogyasztók valamilyen okból úgy döntenek, hogy váltanak.

A különböző pénzügyi szolgáltatók által kínált termékek közötti választás garantálja, hogy a fogyasztók gyorsan tudjanak reagálni a kedvezőbb feltételekkel kínált - vagy az új, innovatív - termékek megjelenésére. A fogyasztók mobilitása biztosítja, hogy a pénzügyi szolgáltatóknak érdemes legyen a lehető legversenyképesebb termékeket kifejleszteni és árusítani. Ebben az esetben remélhetik, termékük elegendő fogyasztóhoz jut el ahhoz, hogy befektetéseik megtérüljenek. A bankváltás lehetősége tehát a pénzügyi piac hatékony működésének és az érdemi versenynek az egyik legfontosabb garanciája.

Nemzetközi tapasztalatok és a GVH által Magyarországon észlelt piaci jelenségek valószínűsítik, hogy a lakossági és a kisvállalati piacon bizonyos termékek esetében ritkán fordul elő bankváltás, így a piaci verseny torzulhat vagy korlátozódhat. A bankváltási költségek magas szintje például alkalmas lehet a verseny torzítására és korlátozására, hiszen a fogyasztók pénzügyi döntéseit alapvetően befolyásolják a már meglévő banki kapcsolataik.

Magas költségek

Több olyan banki termék van, ahol a piaci szereplők intenzíven versengenek az ügyfelek megszerzéséért. A magas váltási költségek miatt azonban a fogyasztók a szerződések megkötése után már nem képesek az igénybe vett szolgáltatást egy másik bank hasonló szolgáltatásával helyettesíteni. A bankok jelentősen megnövekedett piaci hatalma alkalmas lehet arra, hogy egyes fogyasztókat fogva tartsanak, és ezt a számukra előnyös helyzetet kihasználva egy megfelelően működő versenypiachoz képest szokatlan mértékű előnyt érhessenek el. A fogyasztók fogva tartottsága miatt a verseny érezhetően gyengülhet, ami végső soron éppen a fogyasztók számára káros.

A bankváltás megkönnyítése, költségeinek csökkentése tehát egyes pénzügyi termékek esetében jelentősen hozzájárulhat ahhoz, hogy a lakossági bankpiacon megszűnjenek a fogyasztói mobilitás útjában álló akadályok. A bankok közti átjárhatóság biztosításával, könnyebbé tételével élénkülhet a verseny, aminek következtében a fogyasztók magasabb minőségű és kedvezőbb áru szolgáltatásokhoz juthatnak.