Auchan, Cora, Metro: 80 millióért hazudtak

2007.11.05. 12:53
Összesen 80 millió forintos bírságot kapott a versenyhivataltól a három kiskereskedelmi lánc. Az Auchan, a Cora és a Metro a szokásos módon vezette meg a vásárlókat: olyasmiket hirdettek akciós újságjaikban, amiket nem lehetett megvenni, vagy ha igen, nem annyiért.

Összesen 80 millió forintnyi bírságot szabott ki a három kiskereskedelmi láncra a versenyhivatal. A GVH közlése szerint az Auchan, a Cora és a Metro megtévesztették a fogyasztókat, amikor akciós újságokban olyan termékeket hirdettek, amelyek egyátalán nem, vagy nem az újságban szereplő áron lehetett megvásárolni áruházaikban. A Metro 35, az Auchan 30, a Cora 15 milliós bírságot kapott.

Akciósan nincs, vagy drágább

A Metro tavaly decemberben többféleképpen is megtévesztette a fogyasztókat a GVH szerint. Egyrészt olyan termékeket hirdetett, amelyek egyes áruházakban nem voltak kaphatóak az akció kezdetén, vagy azokból nem volt elég raktáron. Ráadásul akciós árú termékként hirdettek olyasmiket is, amelyeket a korábbival azonos áron vagy annál drágábban adtak. Mindezek mellett volt olyan termék, amelynél régi árként egy korábbi, az akciót közvetlenül megelőző árnál magasabb árat tüntetett fel.

Az Auchan tavaly novembertől idén januárig ügyeskedett hasonlóan. A versenyhivatal által kiválasztott mintában az akciós termékek negyedét nem lehetett megvenni legalább egy áruházban, csaknem egyötödük nem volt kapható az akció indulásakor. Az árucikkek 12 százaléka gyorsan elfogyott, 24 százalékuk hosszabb ideig nem volt készleten (bár utánszállítással pótolták a hiányt).

Idén januárban és februárban a Cora áruházakat működtető Magyar Hipermarket Kft.-nél sem voltak kaphatók az akciós újságban meghirdetett termékek, vagy irreálisan alacsony volt az induló készlet. Előfordult az is, hogy az akciós termékeket nem a meghirdetett áron lehetett megvásárolni.

A Cora ellen a fogyasztók megtévesztésének gyanújával egy másik versenyfelügyeleti eljárás is indult. A kiskereskedelmi lánc ugyanis tavaly január és idén március között nem tájékoztatta a reklámokban a vevőket, hogy a nála kapható kerékpárok és más termékek esetén a garancia feltétele, hogy a megvásárolt termékeket külön díjazásért kijelölt szakszervizben helyezzék üzembe – olvasható a GVH közleményében. A versenyhatósági vizsgálat hírére a társaság vállalta, hogy a jövőben erről a feltételről reklámjaiban, áruházaiban a termék árához kapcsolódóan érzékelhető módon tájékoztatja a vevőket, így a versenyhivatali eljárás megszűnt.

Nem elég azt mondani, hogy a készlet erejéig

A GVH közleménye felhívja a figyelmet arra, hogy önmagában sérti a versenyjogot, ha egy akciós termék nem kapható az akció teljes ideje alatt. Azonban "nem feltétlenül elégséges, hogy ha egy kereskedő akciós újságjainak valamelyik oldalán feltünteti, hogy az ajánlat a készlet erejéig érvényes" – közölte a hatóság. A tájékoztatás nem adhat felmentést azokra az esetekre, ha az adott termék egyáltalán nem áll rendelkezésre; vagy az adott terméknek irreálisan alacsony az induló készlete.

A GVH gyakorlata szerint jogsértőnek minősül, ha a vállalkozás a szórólapján feltüntet egy magasabb és egy kedvezményes árat úgy, hogy a magasabb árat ugyan alkalmazta korábban, de a kedvezményes ár alkalmazását közvetlenül megelőzően nem, illetve korábban is csak kivételesen érvényesítette, vagy a magasabb árat rendeltetésellenesen, például ésszerűtlenül rövid ideig használta – lényegében csak azért, hogy lehessen összehasonlítási alap –, a magasabb árat korábban nem alkalmazta.

Az áruházláncok azzal is megsértik a versenytörvényt a GVH szerint, amikor azt közlik, hogy egy termék az üzletükben megvásárolható, ugyanakkor az valójában nem áll rendelkezésre. A versenyhivatal úgy ítéli meg, hogy ebben az esetben is érvényesülhet a "becsalogató hatás", mivel a vásárló az eredetileg vásárolni szándékozott termék helyett más árut vásárol.