Rövidesen, még júniusban megkezdi az exportot a dunaújvárosi Hankook Tire Magyarország Kft. gumiabroncsgyár. Az 535 millió euróba került, 110 ezer négyzetméteres üzemben márciusban végezték a termelőberendezések próbáját, és a közel 800 fős létszámot július elejére 1100-ra bővítik. Az idén mintegy 1,5 millió abroncsot szállítanak exportra, jövőre ötmillió a terv, 2010-ben pedig már 1500 alkalmazott készít 10 milliót.
A Hankook Tire Magyarország a japán és a dél-koreai márkák európai gyárai mellett egyebek között a Fordnak, a Renault-nak, a Volkswagennek és az Audinak is szállít. A dél-koreai anyacég 2010-re - közel megduplázva piaci részesedését földrészünkön - el szeretné érni a 8 százalékot. Ebben segíthet a magyar leányvállalat. A hazai piac 45 százalékát lefedő Hankook árbevételének 70 százalékát tengerentúli eladásai adják, ám gyárai csak Ázsiában vannak: két dél-koreai üzeme együttesen 37,5 millió abroncsot bocsátott ki tavaly, a két kínai pedig 25,5 milliót.
A Hankook Tire Dél-Koreában és Kínában több mint 11 ezer embernek ad munkát, s múlt évi árbevétele - 500 milliós emelkedéssel - elérte a 3 milliárd dollárt. Ugyanakkor szintén 2010-re az idei 69 millió abroncs helyett már 80 millió szerepel a termelési tervben - ezzel a Hankook a gyártók toplistáján a hetedikről az ötödik helyre emelkedne.
A Bridgestone jövőre kezd
Időközben elkészült a világ legnagyobb abroncsgyártó csoportja, a Bridgestone tatabányai gyára is. A Tatabánya-Környe Ipari Parkban 190 millió euróba kerülő üzem körül már a parkosítás is befejeződött, így a gépsorok telepítését követően a jövő év elején kezdődhet a munka. A tervek szerint 200 alkalmazott évi 1,6 millió abroncsot gyárthat 2009-től Tatabányán.
A Bridgestone - amely 1988-ban vásárolta fel az akkor második legnagyobb amerikai gyártót, a Firestone-t, majd a Daytont is bekebelezte - a világpiac meghatározó szereplői között van: a francia Michelin Európában, az amerikai Goodyear Észak-Amerikában, a japán Bridgestone Ázsiában vitathatatlan éllovas. Magyarországi beruházását azzal indokolta a világcég, hogy hat európai gyára már nem képes kielégíteni a piaci igényeket. Tatabánya mellett a kiváló infrastruktúra, a jól képzett munkaerő és az autópálya közelsége miatt döntöttek.
Gyárt a Michelin is
Kiegészíti a magyarországi gumigyártási palettát az, hogy az egykori Taurust megvásárló Michelin csoport magyar leányvállalata, a Michelin Hungária Abroncsgyártó Kft. tavalyelőtt Nyíregyházán megkezdte a minőségi személyautó-abroncsok előállítását is. A múlt évi 800 ezer személykocsi-, 500 ezer teherautó- és 200 ezer traktorabroncs után százezerrel emelni kívánja teherkocsiabroncs-kibocsátását.