További Magyar cikkek
Okosabbak lettünk
Az már tavaly látták az áruhiteleket adók, hogy a 30-40 százalékos THM-mel (teljes hiteldíjmutató) nem tudnak új ügyfeleket szerezni, így lassan csökkenni kezdett a hitelek költsége. Az áruhitelezéssel foglalkozó pénzintézetek végül előrukkoltak a nullaszázalékos THM-es, vagyis ingyenhitelekkel.
Az ingyenhitelekkel egyértelműen azokat az ügyfeleket célozták meg, akik alapvetően tartózkodnak az áruhitelektől - nyilatkozta az Indexnek a Magyar Cetelem Bank kereskedelmi igazgatója. A Budapest Banktól kapott információk szerint ezek a konstrukciók a legsikeresebbek közé tartoznak.
Rövid futamidő
De mit is jelent valójában a nullaszázalékos THM? A teljes hiteldíjmutató tartalmazza az összes költséget, ami a hitellel kapcsolatban felmerülhet, vagyis a kamatot, a kezelési költséget, hitelbírálati díjat, értékbecslési díjat - vagyis ezek egy évre vetített részét. Tehát a nullaszázalékos kamat nem jelenti azt, hogy ugyanannyit fizetünk vissza, amennyit felvettünk. A kamaton kívül ugyanis az előbb felsorolt tételek akár 15-20 százalékos pluszköltséggel is járhatnak évente. Vagyis könnyen előfordulhat, hogy a felvett hitel akár kétszeresét is kifizetjük a futamidő végéig.
Nullaszázalékos THM-et minden esetben rövid futamidőre adnak. A Budapest Banknál 4, 5, 7 és 9 hónapra, a Magyar Cetelem Banknál 4-6 hónapra, az OTP Banknál 6-10 hónapra adják. Általánosságban elmondható, hogy akciós jelleggel, egy-egy üzletben, vagy egy-egy termékkörre adják a kedvező hitelt. Természetesen ugyanazokkal a feltételekkel lehet ezekhez is hozzájutni, semmilyen extra dokumentumot nem kérnek.
A Magyar Cetelem Bank nagy partnereivel közösen alakítja ki ezt a hitelkonstrukciót. A Budapest Banknál a kiemelt időszakokban, egy-egy meghatározott termékkörben alkalmazzák az ingyenhiteleket. Ugyanez a helyzet az OTP Banknál, itt is akció keretében, időszakos jelleggel és meghatározott kereskedelmi partnereknél nyújtanak kedvezményes kölcsönt. Általában csak meghatározott termékeknél vehető igénybe a hitel, ezek körét a kereskedői partnerrel határozzák meg.
Megéri?
A fogyasztók magatartása nem változik meg e hitelek esetében sem, vagyis ugyanazokra a termékekre veszik fel ezeket is: főleg szórakoztatóelektronikai cikkeket, nagy háztartási gépeket, sportszereket, számítógépeket és bútorokat vásárolnak. A Cetelemnél és az OTP-nél akár utazásra is igénybe vehetik ezt a szolgáltatást a vásárlók.
Felmerül a kérdés, miért éri meg a banknak, hogy nem hárítja át a fogyasztóra a költségeket. A Budapest Banktól azt a választ kaptuk, hogy részben a kereskedő partnerek finanszírozzák a keletkező veszteségeket a nagyobb forgalom reményében. Másrészt - állítják - némely esetben a bank is hajlandó időszakosan veszteséget vállalni, ha a piaci körülmények erre kényszerítik. Az OTP Banknál azt a választ kaptuk, náluk a legfontosabb szempont, hogy az áruhitelezés erősíti a hitelintézet ügyfélmegtartó és ügyfélszerző képességét.