Más fizetés, már jogok
Az indoklás szerint "az MNB elnökének jelenleg hatályos kizárólagos hatásköre a tagok kinevezésének kezdeményezésére nincsen összhangban az európai gyakorlattal, szinte példa nélküli és korlátozza a tagok teljes körű szakmai függetlenségének megvalósulását". A Monetáris Tanácsnak a jövőben az MNB alelnökei közül csak a monetáris politikáért felelős személy lenne tagja, az előterjesztők szerint a tanács döntéseinek végrehajtásáért felelős más alelnökök részvétele a tanács döntéseiben nem indokolt.
A javaslat nem a tényleges, hanem a tervezett inflációhoz igazítaná a jegybankelnök keresetének alakulását. Az indoklás szerint előbbi éppen ellentétes a jegybank alapvető feladatával, ezért a javaslat az elnök keresetének alakulását függetleníti az MNB elsődleges célját jelentő árstabilitást kedvezőtlen irányba befolyásoló tényezőktől.
A módosításban a nem képviselő kormánytag és politikai államtitkár számára előírt szabályok szerinti vagyonnyilatkozat megtételére köteleznék az MBN elnökét, alelnökeit és a Monetáris Tanács tagjait, valamint a felügyelő bizottsági tagokat: számot kell adniuk ingatlanaikról, nagy értékű ingóságaikról, megtakarításaikról, az azonosító adatok feltüntetése nélkül. Ezzel egy alkotmányos alapjog indokolatlan korlátozását oldja fel a javaslat, jelenleg ugyanis ezek az adatok nyilvánosak A javaslat biztosítja, hogy a módosítás - esetleges - hatályba lépését követően is - megbizatásuk lejártáig - megőrzik tagságukat a külső, tehát személyükben kiválasztott tagok és a monetáris politikáért felelős alelnök. A módosítás értelmében az MNB köteles az általa végrehajtott devizaműveletekről, valamint az arany- és devizatartalékokról a pénzügyminisztert naponta tájékoztatni.